tisdag 30 maj 2017

Underbar helg i Champagne del 4

Andra dagen under resan hade vi två besök inbokade: Diebolt-Vallois i Cramant och Damien Hugot i utkanten av Epernay. Det är inte helt lätt att boka besök på lördagar men jag hade hjälp av en god vän med bra kontakter.

Hos Diebolt-Vallois fick vi prova igenom hela sortimentet och både 2007 och 2008 av toppvinet Fleur de Passion. Jag tycker att Fleur de Passion 2007 är ovanlig tillgänglig för att vara en ung Fleur de Passion och riktigt bra redan nu. 2008:an är njutbar nu men kommer att bli ett stort vin om några år. Av de övriga vinerna är min stora favorit Diebolt-Vallois Prestige Brut som jag tipsat om flera gånger förut här på bloggen. Den har gått upp några tior i pris på Systembolaget men är fortfarande en av de allra bästa champagnerna under 400 kr.

Diebolt-Vallois var mycket stolta över att deras champagne
serverades på prins Carl Philips bröllop.


Fleur de Passion 2008
































Damien Hugot har blivit något av en forumfavorit på finewines.se och jag provade två av hans viner i höstas. Jag blev inte helsåld då men desto mer imponerad nu. Han gör mycket bra blanc de blancs med låg dosage, årgångsvinet från 2008 är riktigt bra (och riktigt billigt i Sverige) men allra mest tyckte jag om Damien Hugot Vieilles Vignes Blanc de Blancs Brut, gjort på druvor från gamla stockar i Chouilly och ekfatslagrat. Egentligen är det ett årgångsvin från 2009 men inte årgångsdeklarerat av någon anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar