tisdag 16 maj 2017

A.D. Coutelas en trevlig bekantskap

Igår hölls Champagnedagen på Grand Hôtel i Stockholm. Det är ett årligt svensk branschevenemang där drygt 30 importörer av champagne ställer ut. Besökare är inköpare på restauranger, Systembolaget och vinskribenter och i egenskap av bloggare blev jag inbjuden.

Jag har varit på Champagnedagen några gånger förut och det är väldigt roligt att få prova så många champagner på kort tid. Jag var rätt selektiv igår och nöjde mig med att prova ett 40-tal champagner.

Jag fokuserade mest på nya årgångar av viner jag vet att jag tycker om men provade också en för mig ny producent som heter A.D. Coutelas och blev riktigt imponerad. Ingångsvinet A.D. Coutelas Origin är enkelt men bra och får ses som ett fynd för 279 kr i beställningssortimentet. Ett ännu större fynd är A.D. Coutelas Cuvée Louis Victor för 326 kr. Cuvée Louis Victor är från en solera som startade 2005 och fått ligga åtta år på jästen. Ingen malolaktisk jäsning och dosagen är låga 4 gram/liter. Ett riktigt ambitiöst vin med andra ord. Fräscht, balanserat, fint integrerade ekfat. Jag har redan lagt en beställning av det här vinet.

Jag provade även 2008:an samt prestigecuvéerna Cuvée 1809 och Rebel. Bäst var Cuvée 1809 men den kostar nästan dubbelt så mycket som Cuvée Louis Victor och så stor är inte skillnaden. Rebel är en blanc de blancs som det bara producerats 960 flaskor av men den var lite märklig och ingenting jag kommer att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar