söndag 25 december 2016

Vilmart blev årets julchampagne

God fortsättning, kära läsare!
Vi hade både löjrom och skagenröra på årets julbord och det räckte som ursäkt för mig att bjuda på champagne. Det blev en non-vintage Vilmart Grand Cellier och en non-vintage Vilmart Rosé. Vilmart Rosé känns klart svagare än årgångsrosén men Grand Cellier är inte långt efter sina årgångssyskon. En mycket bra champagne.

Nu är frågan vad jag ska korka upp på nyårsafton. Just nu lutar det år en Louis Roederer Brut Premier på magnum men jag har sex dagar att ändra mig på.

2 kommentarer:

  1. God Fortsättning till dig med!

    Vi har gjort en mycket uppskattad uppdatering av traditionerna i släkten och har numera skippat glögg och pepparkakor till välkomstminglet och kör istället skumpa och skagentoast. I år blev det Legras & Haas 2011 samt Louis Roederer Brut och dagen innan när det bara var familjen som träffades för att griljera skinka gjordes det till Marguet 2008 samt Deutz 2009. Härligt när ens intresse smittat av sig till alla andra i släkten!
    Till Nyår är det fortfarande öppet med exakt vilka flaskor det blir till maten men helt säkert är att en Vilmart GR på magnum till tolvslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!

      Jag tror bara att det var en som smakade på glöggen i år men det gick åt betydligt mer champagne än jag räknat med. Nästa år blir nog champagne på magnum även på julafton!

      Radera