fredag 2 december 2016

Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2008 släpps idag

En av mina absoluta favoritchampagner är Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chetillons. En blanc de blancs från Les Mesnil-sur-Oger av absolut toppklass. Ett piggt vin som brukar domineras av citrusfrukter och nötter som ungt och med lite lagring dyker sköna kolatoner upp.

I början av mitt champagneintresse köpte jag några lådor av årgång 1999 för 419 kr flaskan och det betraktar jag fortfarande som mitt kanske allra bästa champagneköp. Idag släpps 2008:an på Systembolaget. Priset har ökat till 749 kr men det är fortfarande stark köprekommendation. Det släpps 480 flaskor så man behöver nog inte springa och köpa idag men vänta inte för länge.

Det släpps ytterligare en bra blanc de blancs från 2008 idag: André Jacquart 2008. För några år sedan hade jag André Jacquart 2004 som vinnare i en blindprovning mot sju andra blanc de blancs från samma årgång, bland annat just Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chetillons som jag hade som trea.

Båda de här champagnerna brukar uppskattas både av champagnefanaster och ”vanliga människor” och själv kommer jag att köpa ett antal flaskor av båda två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar