fredag 25 november 2016

Tips på jul- och nyårschampagne

Antalet läsare av min blogg ökar alltid kraftigt mot slutet av året och varje december brukar det bli nytt besöksrekord. Det beror givetvis på att många som annars inte köper champagne gör det inför nyår och då råkar många hamna här. Om du är en sådan läsare vill jag hälsa dig särskilt välkommen.

Champagne är en väldigt bra present så här års och också en väldigt bra julklapp till den “som har allt”. Det finns bra champagner från 300 kr och uppåt och jag tänkte ge några presenttips.

Det finns några stora champagneproducenter som gör riktigt bra champagner som är lätta att få tag på på Systembolaget. Jag tänker till exempel på Pierre Péters och Palmer & Co som säljer väldigt bra i Sverige. Pierre Péters Cuvée de Réserve (329 kr) är en pålitlig blanc de blancs från Mesnil. Årgångvinerna från Palmer & Co är alltid bra och just nu säljs toppårgången 2008 för låga 329 kr.

Kliver man upp till strax över 400 kr hittar man non-vintage Louis Roederer och Pol Roger, båda för 409 kr. Mycket bra viner, båda två.

För ytterligare en dryg hundring får man årgångsviner från samma producenter: Louis Roederer Rosé 2011 (559 kr) och Pol Roger 2006 (529 kr). Jag tipsar medvetet om Roederers årgångsrosé och Pol Rogers vita årgångsvin.

I lyxkategorin regerar Winston Churchill 2004 (1350 kr) och Krug Grande Cuvée (1499 kr).

Sedan vill jag också flagga för att det släpps två väldigt spännande 2008:or på Systembolaget den 2 december: Pierre Péters Les Chetillons 2008 (749 kr) och André Jacquart 2008 (419 kr). Det släpps 480 respektive 840 flaskor av dessa så de bör räcka till alla som vill ha. Själv kommer jag att köpa tolv av varje.

2 kommentarer:

  1. Har du provat Palmer 2002 på Magnum och vad tyckte du isf? https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/palmer-co-786706

    SvaraRadera
  2. Nej, det har jag inte. Däremot drack jag förstås Palmer 2002 på flaska när den släpptes och jag drack många Palmer 1996 på magnum när det begav sig.

    Därför tror jag att Palmer 2002 på magnum är ett utmärkt köp!

    SvaraRadera