måndag 22 augusti 2016

Charles Heidsieck Brut Réserve med 2008-bas

Igår flög jag till Hongkong med SAS och i business class serverade de Charles Heidsieck Brut Réserve gjord på basårgång 2008. Vilket vin! Jag blev grymt imponerad. Fylligt, komplext med lite kolatoner. Blint hade jag nog tagit det för en årgångsprestige.

Charles Heidsieck är väldigt ambitiös med sin non-vintage och använder äldre reservviner (snittålder på tio år) än de flesta. Dessutom får champagnen ligga på jästen betydligt längre än de flesta. Det i kombination med den bästa basårgången på många år gör att det är extra stark köprekommendation på Charles Heidsieck Brut Réserve just nu. När jag bygger upp min nya källare kommer jag att ha en hel del av det här vinet.

Tyvärr har den svenska importören Provinum valt att ha väldigt höga marginaler för Charles Heidsieck och Brut Réserve kostar hela 469 kr på Systembolaget. På Viking Line-båtarna säljs de för mer rimliga 339 kr vilket är ungefär vad de brukar kosta ute i Europa också. Även till Systembolagspriset tycker jag att det är ett bra köp och den som vill bunkra kan ta en tur med Viking Line och i så fall även köpa Charles Heidsieck Blanc des Millénaires för 819 kr (kostar 1401 kr på Systembolaget).

4 kommentarer:

  1. Hur ser man årgången?

    Mvh

    SvaraRadera
  2. SAS var vänliga nog att skriva ut det i sin vinlista men annars får man titta på baksideetiketten. Där står degorgeringsår och så står det exempelvis "mis en crayéres en 2008". Jag tror att det är buteljeringsåret och i så fall betyder det basårgång 2007. Jag flyger SAS igen på fredag och ska ta en bild på etiketten då! Om jag har rätt så bör det alltså stå "mis en crayéres en 2009" på dem.

    SvaraRadera
  3. Tack för många intressanta inlägg.
    CH är en av mina NV-favoriter, att de dessutom ligger på flaskorna minst ett år efter degoreging måste man bara lyfta på hatten för. NV finns för 419kr på vinoteket ink hemleverans. Deras champagne Charlie 1990 hamnar högt på min lista över bästa champager. Riktigt bra producent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Patrik!
      Jag ser att Vinoteket sålt slut på Charles Heidsieck. Själv köpte jag en låda NV Charles Heidsieck från Millesimes.com nyligen. Där kostar de 31,92 Euro/flaska (!) men sedan tillkommer frakt förstås. Det brukar gå på 35 Euro/låda så det blir ca 375 kr/flaska inklusive frakt om man köper en låda med sex.

      Radera