onsdag 25 maj 2016

Prestigechampagner del 4

Idag tänkte jag skriva om en prestigechampagne som jag inte är så imponerad av: Dom Ruinart. Jag vet att den funnits på Systembolaget tidigare men inte nu.

Dom Ruinart
Dom Ruinart är en av fyra blanc de blancs bland de stora husens prestigechampagner. De andra är Lanson Noble Cuvée Blanc de Blancs, Taittinger Comtes de Champagne och Charles Heidsieck Blanc des Millenaires. De två senare är flera klasser bättre. Jag har ändå haft förmånen att prova Dom Ruinart 1988 på magnum två gånger och visst är den bra, men för mig är det något som fattas.

Däremot tycker jag att systervinet Dom Ruinart Rosé kan vara riktigt bra.

När jag besökte Ruinart 2008 fick vi prova NV Ruinart, NV Ruinart Rosé mot Dom Ruinart 1996 och Dom Ruinart Rosé 1996. Vår trevliga guide spottade professionellt alla viner utom just Dom Ruinart Rosé – jag skulle göra likadant om jag jobbade där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar