fredag 15 april 2016

Östermalmshallen stängd för renovering - en epok går i graven

Med starkt vemod kan jag konstatera att Östermalmshallen stängde för renovering förra veckan. Den ska renoveras i två år och under tiden har en provisorisk byggnad för saluhallen placerats mitt på Östermalmstorg. Idag var det premiär i de nya lokalerna och inte förvånande så är charmen borta. Några av handlarna har försvunnit och man har till och med låtit köttrestaurangkedjan Texas Longhorn flytta in och ta stor plats. Den låg i samma fastighet som gamla Östermalmshallen men med egen ingång från gatan och inte som nu mitt i hallen.

Jag har läst att den ursprungliga stjärnformade planlösningen från 1888 ska komma tillbaka när de gamla lokalerna renoveras men frågan är vilka handlarna blir. Jag gissar att det blir mer utrymme för kedjor som Melanders fisk (7 butiker i Stockholm), Texas Longhorn (över 30 restauranger i Sverige) och varför inte Gateau, på bekostnad av de gamla genuina handlarna. Tråkigt.

En liten tröst att klassiker som Willy Ohlsson, Seger och Lisa Elmqvist finns kvar i provisoriska hallen och förhoppningsvis får gott om utrymme i de nygamla lokalerna sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar