torsdag 5 november 2015

Stilla vitt vin från Champagne på vinauktionen

På måndag börjar novembers dryckesauktion och jag brukar normalt publicera köptips men den här gången hittar jag ingenting intressant. Det som skulle kunna vara intressant är antingen för gammalt (som Krug 1969 med okänd historik) eller för dyrt (som posten med tre Roederer 1996 med utropspris på 3000 kr).

Auktionens mest spännande vin är ett stilla vitt vin från Champagne, nämligen Moët & Chandon Saran Blanc de Blancs. Stilla viner från Champagne kallas för Coteaux Champenois och är oftast röda men det finns även roséer och vita viner. Saran är gjort på Chardonnay från en av Moëts mest kända vingårdar i Chouilly, alldeles intill slottet Saran. Numera görs det även en vingårdsbetecknad champagne därifrån.

Auktionsverket har valt att lägga in Moët & Chandon Saran mellan champagnerna och de söta vinerna, inte bland de stilla vita vinerna, och det kan jag förstå. Det är nog bara champagneintresserade som kan tänkas köpa det.

Jag har inte provat det själv men champagnaauktoriteten Tom Stevenson har skrivit att det inte är något speciellt och att det börjar tappa i kvalitet redan tre år efter release. Flaskan som säljs på auktionen är inhandlad på 80-talet...

2 kommentarer:

  1. Nämnas kan väl att produktionen av den där Saran Blanc de Blancs väl upphörde för rätt många år sedan (jag har aldrig sett den i butiker utan enbart på auktioner, och flaskorna är inte så unga). Den där lådan La Trilogie des Grands Crus med tre champagner där det ingick en Les Vignes de Saran har jag heller inte sett till på ett antal år, så den verkar också ha upphört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den ökande (?) produktion av Dom Pérignon behöver de säkert alla kvalitetsdruvor till det vinet.

      Radera