fredag 2 oktober 2015

Höstens andra vinauktion

Nästa vecka är det dags för höstens andra dryckesauktion och på måndag klubbas alla champagner. Det är 71 poster champagne den här gången och det är en brokig skara med ovanligt många producenter representade, till exempel Lanson, Pommery, de Saint Gall, Laurent-Perrier, Leclerc Briant, osv. Priserna hamnar ofta för högt på de svenska auktionerna. Kanske glömmer många budgivare bort klubbavgiften på 20 % plus 50 kr eller också är det för att det är så roligt att klicka hem viner på en auktion.

Köptips
Krug 1995. En fantastisk årgång som hamnat lite i skymundan av 1996. Utropspriset på 9000 kr för 5 flaskor känns rimligt. För min del håller jag 1995 högre än exempelvis 1990 och Krug 1990 betingar ett utropspris på 3.000 kr/flaskan.

Winston Churchill 1996. Jag har skrivit det många gånger förr. Winston Churchill är märkligt underskattad i Sverige och utropspriset på 1600 kr känns nästan löjligt lågt.


Varning
Ace of Spades är en enkel champagne i dyr förpackning som inte har på vinauktionen att göra, tycker jag. Blandlådorna med 1996:or tycker jag också att man ska undvika. Visst är Bollinger 1996 bra men vem vill ha med årgångsviner från Piper-Heidsieck och Laurent-Perrier i samma paket? Sådana här blandlådor har dessutom en tendens att sticka iväg i pris.

2 kommentarer:

  1. Visst är avgifterna för höga på monopolauktionerna, men rätt ska väl vara rätt: nog ligger avgifterna för köparen på 20% + 50 kr per post sedan flera år, då de bytte till att helt köra online?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag googlade deras priser och visste inte att de har 20 % på vissa auktioner och 22,5 % på andra. Jag ändrar i texten ovan.

      Radera