tisdag 15 september 2015

Comtes de Champagne 2006 till bra pris

Taittingers prestigechampagne heter Comtes de Champagne och är en väldigt trevlig blanc de blancs. Den släpps lite oftare än andra prestiger, ungefär 7-8 årgångar per decennium. Comtes har också lite högre dosage (10,5 gram har jag för mig) än andra prestiger vilket kan vara lite störande men efter några år i källaren brukar sockret vara fint integrerat och antagligen bidrar det också till att göra Comtes till en riktigt lagringsduglig champagne. Jag provade Comtes 1976, 1979 och 1981 för några år sedan och de var alla fantastiska.

På 90-talet var 1995, 1996 och 1998 riktigt bra årgångar av Comtes och nu på 2000-talet är det 2002 som imponerat mest hittills. Jag har inte provat 2006:an än men det är en bra årgång generellt så jag har höga förväntningar. Cristal 2006 är till exempel en väldigt stark årgång av Cristal.

Comtes 2005 kostade 1200 kr på Systembolaget och 2006:an lär kosta minst lika mycket när den släpps. Nu släpper Franska Vinlistan Comtes 2006 för 999 kr/flaskan (men man måste köpa minst en låda om sex) vilket är ett bra pris. Jag la en beställning direkt.

2 kommentarer:

  1. Tror du verkligen att dosagen är så hög i Comtes numera? Jag har lagt märke till att flera stora producenter har sänkt dosagen i sina standardchampagner bara under de senaste åren. Trots att Brut sträcker sig upp till 12 g/l (förr i tiden 15 g/l) verkar 8-9 g/l ha blivit en normal nivå för dem, och årgångs- och prestigeskumpor tenderar väl att ligga några gram lägre. Taittinger anger inte dosagen på sina datablad på den egna webbplatsen, men SB anger ju uppgifter för många "volymprodukter". Brut Réserve, "standard-Tattis", står som 9 g/l och Taittinger 2008 som 7 g/l. Jag skulle bli vädligt förvånad om de häller mer dosage i Comtes än i den vanliga årgångsskumpan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick informationen på Champagnedagen för ett par år sedan. Då låg vanliga Brut Réserve på 10 g/l och Comtes märkligt nog lite högre.

      Men lite googling säger att Comtes numera ligger på 9 g/l så du har rätt i att jag har fel. De verkar gradvis ha sänkt dosagen i Comtes men visst är det märkligt att den fortfarande är högre än i vanliga årgångsvinet.

      Radera