söndag 30 augusti 2015

Årgång 2008 går från klarhet till klarhet

De flesta är överens om att 2008 är 2000-talets bästa årgång hittills. Vi får vänta några år tills alla prestigechampagner är släppta för att jämföra årgången med storheter som 1996 och 1988 men de årgångsviner som släppts hittills har verkligen imponerat. För två år sedan tipsade jag om Roederer Rosé 2008 och nu vill jag tipsa om ytterligare en exceptionellt bra 2008:a: Pierre Péters l'Esprit 2008. Den finns i beställningssortimentet för 435 kr per flaska men jag vet inte hur stor allokering Sverige har fått.

l'Esprit är en blanc de blancs gjord på druvor från fyra grand cru-byar: Les Mesnil, Avize, Cramant och Oger. Dosage ligger på 4-5 gram. Jag provade 2008:an häromdagen och tyckte den att den var väldigt öppen och tillgänglig redan nu, samtidigt som den hade en fin syra som bådar gott för framtiden. En champagne som blir svår att hålla fingrarna ifrån men den vinner garanterat på några års lagring. Köp!

När jag rankade de främsta odlarna förra året placerade jag Pierre Péters på en fjärdeplats och för den som vill läsa mer skrev jag också den här utförliga presentation.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Beställde två - brukar bli bra när jag går på dina tips.

    Inser nu att de 4-5 kommentarer jag skrivit tidigare på bloggen inte kommit fram p.g.a. första gången man trycker "publicera" så loggar den in och så får jag skriva igen.

    Hur som funkar det nu och för att summera upp några tidigare kommentarer som inte kommit fram så önskade jag dig en glad midsommar och kul med mer Sverige-fokus framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de vänliga orden. Jag är säker på att du inte blir besviken på l'Esprit!

      Radera
  2. SB hittar inte igen detta varunummer, så jag misstänker att flaskorna är slut... Synd att man är långsam i vändningarna i bland ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de måste vara slut. :-( Jäklar, jag som hade tänkt köpa en låda till...

      Radera