söndag 21 juni 2015

Oaxen Krog en liten besvikelse

Jag hade förmånen att besöka gamla Oaxen tre gånger, varav ett julbord, och var lika imponerad varje gång. Och när jag besökte nyöppnade Oaxen Krog på Djurgården förra året, innan de hade hunnit få någon stjärna, blev jag enormt imponerad och hoppades att de skulle få två stjärnor direkt. De fick nöja sig med en men fick sin andra i våras. I onsdags gick jag dit med min fru och ett par goda vänner och för första gången blev jag besviken på Oaxen.
 
För mig är ett restaurangbesök på den här nivån ett slags konstupplevelse men ett grundkrav är att maten ska vara god. Koncept eller effektsökerier får inte drivas så långt att den goda maten sätts i andra rummet. När Niklas Ekstedt, kocken bakom enstjärniga Ekstedt i Stockholm, intervjuades i Värvet i våras berättade han att han inte håller med; han kan njuta av en restaurangupplevelse utan att maten är god.

Förhoppningsvis är det en formsvacka men jag känner tyvärr att Oaxen har gått lite i samma fälla som Noma. Konceptet med närodlad mat har drivits för långt och det blir lite för mycket boklöv, tussilago, kirskål, stensöta och nypon. Egentligen gillar jag konceptet och det har inte ändrats sedan jag var där förra gången men då fanns det en lekfullhet och entusiasm som saknades nu, och maten var helt enkelt mycket godare då.

Jag ska också säga att det var mycket som var bra. Servicen höll mycket hög klass, de vita vinerna i vinpaketet var väldigt trevliga (två bourgogner och ett vin från Umbrien) och många rätter var väldigt bra. Jag förstår att det är tufft att hålla högsta nivå varje kväll och förhoppningsvis var den här onsdagen bara en tillfällig formsvacka.

Jag kan inte låta bli att jämföra med Frantzén som jag besökte i februari. Om mina besök i år på Oaxen Krog och Frantzén är representativa är Frantzén just nu minst en klass bättre och definitivt Stockholms bästa restaurang. Jag tror också att Frantzén har goda möjligheter att bli Sveriges första trestjärniga restaurang någonsin, förhoppningsvis redan i nästa års utgåva av Michelin Nordic.

En mycket elegant amuse-bouche: Svampkräm och
löjrom serverad i en skiva champinjon.

Torskhals bakad under späck med rotselleri,
grillad Skillebysallad & syrad Djurgårdsfrukt.

Lamm & svartrot med puré på ramslök, nyponglacé & natursyrad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar