torsdag 18 juni 2015

Glad midsommar

Kära läsare, jag vill passa på att önska er alla en riktigt trevlig midsommarhelg! Själv flyger jag till Seoul på midsommardagen. Jag ska skriva ner intrycken från Oaxen under resan och antagligen blir det rapporter från någon restaurang i Seoul eller Manila också.

Jag har ägnat lite tid åt att tagga alla mina gamla inlägg med sökord och de finns här i menyn till höger. Jag nöjdde mig med tre kategorier: champagneproducenter, restauranger och några få specifika champagner.

Jag har två gånger skrivit kritiskt om Systembolaget här på bloggen. Dels skrev jag att det är hög tid att skrota monopolet för två år sedan, dels kritiserade jag Systembolagets politiska marknadsföring för ett halvår sedan. Nu har det precis inträffat en monopolrelaterad rättsskandal i Sverige där en liten importör av ekologiska österrikiska viner blivit dömd till höga böter för olovlig alkoholförsäljning trots att han haft tillstånd från Skatteverket att bedriva distanshandel och betalat in alkoholskatt. Det är ett väldigt obehagligt fall där Systembolaget, IOGT-NTO och rättsväsendet samarbetat för att sätta dit en liten vinhandlare som försökt göra allting rätt. Anders Röttorp har skrivit en utmärkt artikel om detta.

2 kommentarer:

  1. Dessutom har systembolaget en ny hemsida som är fullständigt skandaldålig!! Jag skall senare skriva en lista på alla defekter den innehåller, men är det ingen som reagerar??? En massa utrymme till helt ovidkommande innehåll, t.ex stora bilder på personal som ska se trevliga ut etc etc... /le

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag undrar hur mycket den nya hemsidan kostade...

      Radera