torsdag 23 april 2015

Min fru besöker French Laundry

Jag hann tyvärr inte besöka Napa Valley under mitt år i Kalifornien, men min fru passade precis på att åka dit på en långhelg tillsammans med sin moster som bor i Minneapolis. Det unnar jag verkligen min fru men sedan fick de med en dags varsel bord på French Laundry och då måste jag erkänna att jag blev lite avundsjuk.










French Laundry är en av världens mest kända restauranger och har haft tre Michelinstjärnor sedan 2006. 2003 och 2004 toppade den listan The World's 50 Best Restaurants men har sedan dess halkat ner rejält och återfinns nu först på 47:e plats.

Vinlistan är fantastisk men svindyr. Min fru och hennes moster tog till exempel en halvflaska Bollinger Special Cuvée för 125 dollar...

Min fru tyckte att maten var jättebra men att det var lite stelt och pretentiöst. Kanske World's 50 Best-listan har rätt och att French Laundry är på nedgång? Kanske French Laundry kämpar med att leva i sin egen skugga, om ni förstår vad jag menar.

Mina bästa restaurangupplevelser kommer från restauranger som lyckas kombinera fantastisk mat med en avslappnad stämning och gärna humor. Ett bra exempel på en sådan restaurang är fantastiska Eleven Madison Park i New York.

Här är ett par bilder som min fru så vänligt skickade till mig häromkvällen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar