fredag 6 februari 2015

Frantzén imponerar stort

I lördags besökte jag Frantzén för tredje gången (även om den hette Frantzén-Lindeberg vid de första två besöken). Varje besök har varit i absolut världsklass. Det är få städer i världen som har restauranger av den här klassen – Los Angeles har det definitivt inte. Hade Frantzén legat i England, Frankrike, Spanien eller Italien hade den redan haft tre stjärnor i Michelinguiden, men nu får den, liksom Noma i Köpenhamn, nöja sig två.

En sådan här restaurangupplevelse kan närmast liknas vid en konstupplevelse. Det handlar inte bara om fantastisk mat, det är en helhetsupplevelse som börjar redan när man blir hälsad välkommen utanför restaurangen av en man i hög hatt och elegant ytterrock. Utan att titta i några papper vet han mitt namn och hälsar han oss välkomna, ja han vet till och med att jag varit där förut och önskar mig välkommen tillbaka. Sedan kliver man in i den intima restauranglokalen där kockarna arbetar för fullt bakom en disk. Det är trevligt, kreativt och lekfullt, och världen utanför är långt borta. Allt är väldigt gott och även om varenda rätt är avancerad så är det ingen mat som är “svår” att uppskatta. Visst, jag tycker att det är roligt att huvudrätten ser ut som en midsommarkrans och att vitmossa ingår i en annan rätt, men man kan också bara äta maten och njuta av de goda smakerna.

Alla serveras samma 16-rätters avsmakningsmeny (plus ett antal amuse-bouche, förstås) och det enda valet man gör är om man vill ha huvudrätten (rätt nummer 14) med dovhjort eller hummer. Jag ville inte störa min upplevelse av att ta bilder på varenda rätt men två bilder tog jag:

Eldad pilgrimsmussla med vispade ankägg, tryffel & ”dashi”.
Elegant serverad i sitt skal.



















”Hot-Pot” på hummer med kål samt en buljong
 på rostad blomkål- & Pèrigordtryffel.
 


















Vinlistan är kort, till och med mycket kort för en restaurang av den här klassen, och påslagen är rejäla. Det tycker jag är lite tråkigt. De övriga topprestaurangerna i Stockholm har långa och ambitiösa vinlistor men Frantzén har uppenbarligen gjort ett aktivt val att inte konkurrera på det området. Vi tog vinpaketet och det innehöll en spännande blandning av viner från olika delar av världen. I tur och ordning tysk riesling, sherry, chenin blanc från Loire, röd bourgogne, madeira och söt sake. Dessutom var det bra att vinpaketet “bara” innehöll sex viner till avsmakningsmenyns sexton rätter. När restauranger serverar ett vin per rätt till långa avsmakningsmenyer kan det bli lite för mycket av det goda. Sedan blev det i och för sig två viner till för vår del: Charles Heidsieck 2005 som aperitif och en Barolo som sommelieren slängde in som extravin i vinpaketet. Vinerna matchade maten bra och trots den korta vinlistan blev vi väldigt nöjda med vinerna också.

Servicen är perfekt utan att vara stel. Det finns en entusiasm som smittar av sig och man känner verkligen att personalen trivs.

Avsmakningsmenyn kostar 2300 kr och vinpaketet 1500 kr och även om det är mycket pengar tycker jag att man får väldigt bra valuta för pengarna. Precis som en bra resa är det här en upplevelse som lever kvar långt efter att man lämnat restaurangen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar