tisdag 24 februari 2015

Bacon bör stekas i smör och olivolja

Jag älskar bacon och en av mina paradrätter är spaghetti carbonara. Nyckeln är hur man steker baconet. Bacon är väldigt fett i sig och därför steker många bacon i stekpanna utan något stekfett alls. Eller också så tillagas baconen i mikrovågsugn eller vanlig ugn. Resultatet blir knaprigt men inte särskilt gott.

Mitt tips är att steka i smör och olivolja och, när man gör carbonara, finhackad vitlök. Det räcker med att steka på medelvärme och sedan steker man tills baconen är lagom knaprig. Jag brukar ta upp baconen när mat- och baconfettet bubblar som på den här bilden:

















Stek lite längre för ännu mer knaprighet.

Sedan kan man låta baconen rinna av på hushållspapper om man vill.

Det finns många olika sorters bacon att köpa här i USA men jag måste erkänna att jag saknar den bacon som säljs av Segers i Östermalmshallen. Jag saknar också deras blodpudding, falukorv och wienerkorv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar