lördag 31 januari 2015

Varning för Tweed i Gamla stan

Jag har rest över hela världen och ibland råkar man ut för trevlig men dålig service. Det är inte ovanligt i Filippinerna, till exempel, där man får leenden och trevligt bemötande men också många misstag. I USA, däremot, får man oftast trevlig och bra service.

Värst av allt är när man råkar ut för otrevlig och dålig service och det var precis vad vi fick igår kväll på Tweed, en bar som hör ihop med restaurang Djuret i Gamla stan.

Efter en fantastisk middag på Djuret, som jag egentligen hade tänkt ägna det här blogginlägget åt, gick vi över till baren Tweed. Man kan gå innervägen dit från Djuret och det är samma ägare till båda ställena. Väldigt charmiga lokaler och vi tänkte att här kan vi ta några öl för att avsluta kvällen. Tursamt nog hade ett sällskap precis gått därifrån och vi tog deras platser i bekväma skinnfåtöljer med varsin öl som vi hade köpt i baren. Då kom en snorkig servitris och sa att vi minsann inte fick sitta där eftersom det bordet var upptaget och att de killar som hade bordet bara var ute för att röka. Vi var rätt säkra på att det sällskapet hade gått för kvällen och svarade att i så fall går vi så snart de kommer tillbaka. (De hade inte lämnat något efter sig.) Då kallade den snorkiga servitrisen på en ännu otrevligare servitris som bryskt körde iväg oss från bordet.

Jag sa ifrån direkt och sa att det var ett väldigt tråkigt bemötande efter en trevlig kväll på Djuret men då valde hon, mycket oproffsigt, att käfta emot och det blev en otrevlig situation. Hon sa att det inte var hennes fel att det inte fanns något ledigt bord och att det minsann fanns en kölista för bord. “Sätt gärna upp oss på den då“, svarade jag.

Vi hittade snart ett annat, sämre, bord och satte oss där och drack våra öl. Sällskapet som “var ute för att röka” kom aldrig tillbaka och när vi gick, en och en halv timme senare, stod bordet vi hade blivit ivägkörda från fortfarande tomt. Uppenbarligen var både pratet om “rökpaus” och kölista rena påhitt från personalens sida. Otrevlig och lögnaktig service som tyvärr drar ner det trevliga intryck vi hade fått från Djuret.

Det kändes väldigt onödigt också – vi kom dit precis när antalet gäster började tunnas ut på Tweed så det var ingen svår situation för personalen att lösa. Synd på en så trevligt inredd bar.

4 kommentarer:

  1. Riktigt trist att läsa. Stockholm har alldeles för bra utbud, för att ställen som Tweed skall kunna överleva med denna inställning. Hoppas att de som jobbade där denna kväll, hade en dålig dag. Annars får de stänga igen snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också för jag vill verkligen gilla ett trevligt inrett ställe som Tweed.

      Å andra sidan gick jag till baren Corner Club (hör till Flying Elk/Frantzén) på samma gata ikväll och där kan man verkligen tala om kvalitet, både på service, stämning och publik. En härlig bar jag kommer att återkomma till!

      Radera
  2. Jag har inte varit på Tweed på snart ett år men jag vet att de har haft mycket bra och trevlig personal , Nu har Jens slutat och det kan hända att fler av den gamla personalen har lämnat stället. Det som gör min tokig är när man beställer viner på Tweed så öppnar de och dekantera vinerna bakom skynket, alltså inte framför mig som kund. En i vårt sällskap som var med sist blev så förbannad att han var på väg att lämna stället :-) Nåväl får väl skylla på att denna vän tillhör det gamla gardet och håller hårt på traditionerna när det kommer till vin. Nu när du är i Stockholm har du kanske tid över och kan komma förbi affären på ett glas vin. Kram Helen 1CRU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var bara i Stockholm torsdag kväll till måndag morgon och bodde dessutom ute hos mina föräldrar i Täby, så jag hade tyvärr inte tid. Men jag kommer gärna förbi nästa gång jag är i Stockholm!

      Radera