fredag 30 januari 2015

Stockholmsbesöket inlett

Jag har varit i Stockholm i ett knappt dygn nu men har redan hunnit med att äta Kalixlöjrom med tillbehör samt Smögenräkor hemma hos mina föräldrar igår kväll och idag blev det rimmad lax med dillstuvad potatis på Sturehof. Mycket svenskt och gott!

Jag har också hunnit med att köpa en låda Winston Churchill 2002 på Systembolaget Passagen. Jag fick också nöjet att lyssna på en kund före mig i vinkällaravdelningen som bad om tips på en bra champagne mellan 500 kr och 1000 kr. Det skulle vara en present. Hon rekommenderades av Systembolagets trevliga vinkällarpersonal Pol Roger Blanc de Blancs 2004, Jacques Selosse Initial samt Bollinger Grande Année 2004. Hon valde Jacques Selosse och då flikade jag in att det var ett bra val.

2 kommentarer:

  1. Grattis till lådan Winston Churchill 2002! Finns den inte i USA?

    Vad gäller kunden före dig så kan jag säga att jag hade med Pol Roger Blanc de Blancs 2004 vid sidan om Salon 1996 till provning i Västsverige förra lördagen. Den var inte på något sätt utklassad av Salonen, åtminstone inte till en början. Med ett par timmars luftning dron Salonen iväg och skapadde ett gap till Pol Rogern, men det är ändå ett väldigt gott omdöme åt en champagne under 600 kr att stå så bra mot en toppchampagne som Salon 1996, ens i början.
    Bollinger Grande Année 2004 har jag druckit och blivit lite besviken på, men det var nog att mina förväntningar på firman var rätt uppskruvade efter årgången 2002 . Jag har ingen uppfattning om hon valde rätt, då jag aldrig druckit Jaques Selosse Initial.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Winston Churchill finns i USA men är dyrare där. Dessutom ville jag gärna ha en hel låda i källaren och jag samlar inte på vin på det sättet i USA.

      Radera