tisdag 2 december 2014

Tioårsjubileum för dryckesauktionerna

På måndag börjar årets sista dryckesauktion i regi Systembolaget/Auktionsverket. Det är tydligen också tioårsjubileum för dryckeauktionerna och och därför blir det en extrainsatt jubileumsauktion nästa onsdag med extra fina objekt (varav 28 champagner), dessutom i form av klassisk slagauktion.

Jag ska återkomma med tips till jubileumsauktionen och vanliga onlineauktionen men vill redan nu utfärda en liten varning:

På måndag översvämmas auktionen av olika poster med champagner från Nicolas Feuillatte. Översvämmas är kanske en liten överdrift men sex av 59 poster i alla fall. Vad ni gör, lägg inte några bud på dessa! Jag har fortfarande inte druckit en enda bra champagne från Nicolas Feuillatte, inte ens deras prestigevin Cuvée Palmes d'Or.

4 kommentarer:

  1. Har faktiskt tyckt att deras Palmes d'Or var riktigt bra när jag fick testa den blint på en BYO för nåt år sedan. Jag skulle däremot inte gå och köpa den själv pga den hemska flaskan så håller helt med dig i ditt generella råd att inte köpa Nicolas Feuillatte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara provat 1997 och 1998, ska jag erkänna, men jag tycker att de är riktigt dåligt. Dricker hellre årgångs-Palmer för 300 kr.

      Radera
  2. Jag tyckte Nicolas Feuillatte årgångs (299 kr) var bra under en tid. Men det var innan jag testade lite bättre grejer. Lägger man på 80 kr får man en Deutz t ex.
    /markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt bara druckit NV Nicolas Feuillatte och Palmes d'Or och eftersom jag tycker Palmes d'Or är så dålig har jag inte velat prova vanliga årgången.

      Radera