måndag 29 december 2014

Recept på svensk julkola

I min familj har vi alltid gjort egen julkola och i år bestämde jag mig för att föra traditionen vidare till mina barn. Receptet ser ut så här:

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
3 msk honung
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao

Allt blandas i en tjockbottnad kastrull, kokas upp och sedan småkoka i cirka en halvtimme innan man häller upp den på en plåt eller en platt form och får svalna. Väldigt enkelt och det enda som kan gå fel är konsistensen. Man ska göra “kulprovet“ för att veta när kolan har kokat färdigt, dvs droppa ner lite kokande kola i ett glas kallt vatten och se om det går att forma en kula.

Nåväl, här i USA uppstod ytterligare ett problem och det var att hitta ingredienserna. Svensk sirap görs på råsocker medan amerikansk sirap är gjord på majsstärkelse - dessutom går det nästan bara att hitta lönnsirap i matbutikerna och den har en distinkt smak som jag inte tycker om. Vaniljsocker finns inte heller.

Efter mycket letande hittade jag till slut en sockerbaserad sirap och istället för vaniljsocker använde jag ett flytande vaniljextrakt. Sedan tyckte jag inte att sirapen luktade som svensk sirap ändå så jag kastade om proportionerna på honung och sirap och tog 1 dl honung och 3 msk amerikansk sirap. Resultatet blev perfekt! Vår värd i East Hampton har redan lagt en beställning på en sats kola till hans födelsedag i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar