torsdag 11 december 2014

Konceptet att dela mat på restaurang

Jag vet inte hur spritt konceptet är i Sverige men här i Los Angeles har många restauranger principen att alla vid bordet ska dela på all mat som beställs. Är man ett sällskap på fyra personer blir man rekommenderad att ta in kanske 10-12 mellanrätter att dela på och sedan kommer rätterna allt eftersom restaurangen behagar. Allt placeras mitt på bordet som alla får ta ifrån. Jag tycker inte om det här konceptet alls. Jag förstår att det underlättar en hel del för restaurangerna som slipper tajma in så att fyra olika huvudrätter ska vara klara samtidigt men vad är fördelen för kunden? Jag vill ha min egen tallrik, helst snyggt komponerad med en spännande blandning av smaker och texturer, inte få en sked var från ett tiotal olika rätter. Nej, jag är skeptisk.

Jag minns när jag och min nuvarande fru bara hade varit tillsammans i några månader. Vi gick på stan en lördag och när vi började bli lite för hungriga gick vi till Riche. Jag beställde en Toast Skagen och hon en hamburgare. När vi fick in vår mat såg så klart min toast mycket godare ut än hamburgaren och min flickvän frågade direkt om vi kunde dela lite. Nej! svarade jag lite för snabbt, och det var dels hungern som talade, dels en allmän motvilja jag har mot att äta varandras mat. Det har blivit lite av ett stående skämt sedan dess. Jag har mjukat upp den där sidan hos mig även om jag aldrig kommer att bli som min fru och hennes föräldrar som alltid beställer olika rätter på restaurang och sedan skickar runt tallrikarna mellan sig.

Men nu har alltså precis det här blivit inne på restauranger, inklusive flera av Los Angeles bästa (t.ex. The Bazaar som jag skrev om i våras).

3 kommentarer:

  1. Tur att din ovilja att dela bara gäller mat och inte vin. Hade blivit ganska tråkiga vinträffar då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det har du rätt i. Men drick inte vin ur mitt glas! ;-)

      Radera
  2. Håller med om att det är ett överskattat koncept. Blir lätt lite kladdigt och osnyggt.

    SvaraRadera