torsdag 20 november 2014

The Wine House 24th Champagne Fest del 3

Här är tredje och sista delen av min rapport från The Wine House 24th Champagne Fest, som provningen i söndags hette. Del 1 och del 2 hette inte del 1 och del 2, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar ändå.

När jag går på sådana här stora provningar är det viktigt att kalibrera sinnena och det gör jag helst med en champagne jag är väl bekant med. På den här provningen blev Philipponnat Royal Réserve Brut min  “kalibreringsskumpa. Den serverades dessutom i solen utanför den stora provningslokalen – ett perfekt sätt att komma i rätt sinnesstämning.

Här är lite spridda intryck:

Jacquesson Cuvée 737 (basår 2009) håller väldigt hög klass och är nästan lika bra som Cuvée 736. Jacquesson går från klarhet till klarhet och den här champagnen är fortfarande relativt billig i Sverige (389 kr).

Mumm de Cramant är en härlig blanc de blancs, fullt i klass med riktigt bra årgångs-blanc de blancs. Synd att den är så galet dyr i Sverige (797 kr). Här i USA kostar den runt 55 dollar.

Som jag skrev förra hösten är Roederer Rosé 2008 är en fantastisk årgång av Roederer Rosé. Jag provade den igen i söndags och blir mer och mer imponerad varje gång. Vita Roederer 2007 också mycket bra.

Charles Heidsieck Brut Réserve kommer att bli min nya husskumpa ett tag, förutsatt att den faller min fru i smaken. En väldigt bra standardskumpa som bara kostar 45 dollar här. Jag köpte två flaskor direkt efter provningen. (Tyvärr ligger den lite högt i pris i Sverige men håll upp ögonen efter den när ni är utomlands.)

Avslutningsvis måste jag nämna Piper-Heidsieck, ett hus som verkligen verkar vara på uppgång. Piper-Heidsieck 2006 med mognadstoner och smörkola var riktigt trevlig och vanliga Piper-Heidsieck Brut var inte dum heller. Vad har hänt? Jag har aldrig haft ett särskilt gott öga åt Piper-Heidsieck men nu verkar det vara dags för en omvärdering! Tyvärr har inte 2006:an släppts i Sverige men själv kommer jag att köpa på mig ett litet lager här för konsumtion under de kommande månaderna. 60 dollar kostar 2006:an här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar