fredag 12 september 2014

Hur en restaurang inte ska hantera ett korkat vin

Det finns en underbar scen i Fawlty Towers där en kund i restaurangen klagar på ett korkat vin och Basil (John Cleese) är mycket oförstående:













- I'm afraid this is corked.
- I just uncorked it. Didn't you see me? What? Look.
- No, no.
- You see, I took it out of the bottle, that's how I managed to get the wine out of the bottle into your glass.
- I don't mean that. I mean the wine is corked. The wine has reacted with the cork.
- I'm sorry?
- The wine has reacted with the cork and gone bad.
- Gone bad? May I? You don't want it?
- I'd like a bottle that isn't corked.
- That's cost me, hasn't it? Never mind, I'll get you another bottle.

Nästan exakt samma sak hände mig igår på topprestaurangen Ink här i Los Angeles och när det händer i verkligheten är det inte lika roligt.

Vi hade precis druckit en underbar flaska Vega Sicilia Valbuena 5º 2006 och beställde en 2002:a av samma vin. Tyvärr var vinet korkat och vi skickade ut det. Efter tio minuter kommer restaurangchefen tillbaka med karaffen och ber oss att prova igen. “Vi har dekanterat det igen“, säger hon. Det är fortfarande korkat, säger vi. “2002:an ska smaka så här men ni kanske inte vill ha den?“, svarar hon i sann Fawlty Towers-anda. Till slut fick vi in en 2006:a som inte var korkad och det tog säkert en kvart från att vi skickade ut vinet första gången tills vi hade fått en ny flaska.

Det är verkligen trist när restauranger inte klarar att sköta en sådan här enkel situation snyggt. Maten på Ink var jättebra men det blir inget återbesök.

2 kommentarer:

  1. Publicera inlägget på engelska också! Det har de förtjänat om de hanterar en korkdefekt så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag twittrade om det och han som jag var där med har 350.000 följare på Twitter och retweetade. :-)

      Och så skrev jag en recension på opentable.com där man bokar bord.

      Radera