tisdag 15 juli 2014

Uppdaterad lista över de främsta champagneodlarna

Jag ser nu att jag råkade ta med elva odlare på min tio-i-topplista härom agen. Jag flyttade runt lite i listan och hade väl ungefär 15 odlare från början men märkte sedan inte att det råkade bli två tredjeplatser vilket inte var meningen. Här är en uppdaterad tio-i-topplista:

1. Jacques Selosse
2. Vilmart
3. Diebolt-Vallois
4. Pierre Péters
5. Tarlant
6. Paul Déthune
7. Cedric Bouchard
8. David Léclapart
9. André Jacquart
10. Paul Bara

Pierre Gimonnet halkade alltså ut från listan.

11 kommentarer:

  1. Jag har lite problem med hög dosage. Går Bara bort då? Det har varit bra om man sätter några andra attribut vid sidan av varje producent som kanske dosage eller ekning eller vad som annars kan vara relevant. För övrigt har du provat zalto champagneglas? Tack Karl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paul Bara har generellt 8 gram/liter dosage och något lägre för toppvinet Comtesse Marie de France. Jag skulle inte kalla det för hos dosage och själv har jag aldrig upplevt den som störande.

      Jag är lite osäker man jag tror att jag har provat Zaltos champagneglas på restaurang. Jag tycker att de är snygga och bra.

      Radera
  2. Hej Elvis!

    Trevlig lista! Selosse är självklar etta i min värld, men jag trodde nästan att Vilmart skulle toppa din lista! ;)

    Kul att Tarlant hamnade så högt upp och att du har med André Jacquart! De jag saknar är Agrapart och Egly-Ouriet, som båda hamnar högt upp på min topplista. Och Laherte Frères.

    /Martin

    http://champagne-bloggen.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årgångs-Selosse och Substance tycker jag är helt fantastiska champagner, till och med bättre än Vilmart Coeur de Cuvée. :-)

      Agrapart var nära att komma med.

      Radera
  3. Kul Lista!
    här är min:
    1 Cédric Bouchard
    2 Selosse
    3 Vilmart
    4 Ulysse Collin
    5 Jérôme Prévost
    6 Paul Déthune
    7 Bérêche
    8 Frédéric Savart
    9 Vouette & Sorbée
    10 Egly-Ouriet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med Bouchard före Selosse!

      Ulysse Collin och Prévost var båda med på min lista ett tag men halkade ur innan den var spikad. Kanske borde ha haft med Prévost eftersom han är den främste Pinot Meunier-odlaren.

      Den enda jag inte alls håller med om är Bérêche - för mycket skumbananer för min smak. ;-)

      Radera
  4. Glädjer mig till att läsa om Paul Bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag skriva om Paul Bara snart!

      Radera
  5. Dags att avsluta listan snart? Vill läsa om Selosse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska! Inom en vecka, jag lovar. :-)

      Radera
    2. Det tog tio dagar men nu är presentationen av Jacques Selosse publicerad!

      Radera