fredag 11 juli 2014

Champagneinköp inför Sverigebesök

Familjen är redan i Sverige och jag får soliga bilder på barnen varje dag. För att trösta mig la jag just en champagnebeställning så att jag inte bara har barnen och min fru att längta efter i Sverige.

Jag har en del champagne på lager i svärfars garage men det börjar sina och utöver en Cristal 2005 har jag bara magnumbuteljer. För att komplettera beställde jag därför två flaskor Tarlant Cuvée Louis, en doldis och en fantastisk champagne för bara 450 kr. Kanske Systembolagets bästa under 500 kr? Kanske en av de bästa under 1000 kr också.

Jag är lite osäker på vilken basårgång som säljs i Sverige just nu men gissningsvis är det från senaste släppet av Cuvée Louis vilket betyder att den är baserad på 1999 års årgång men också innehåller 15% reservviner från 1996-97-98. 50/50 organiskt odlad Chardonnay och Pinot Noir. Ekfatslagrad, ingen malolaktisk jäsning och låg dosage (3 gram). Helt i min smak.

4 kommentarer:

  1. Baaaaa... Kände mig helt radarstyrd när jag loggade in på Systemet och beställde ett par flaskor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, hoppas att du tycker om den! :-)

      Radera
  2. magnus.hjelm@1way2travel.se17 juli 2014 kl. 13:43

    ha ha, här är man långsam så då var denna slut hos leverantör på SB... Sånt är livet :-)

    Elvis - du som har sådan koll (tackar jag ödmjukt för) kan du rekommendera ett fristående helskåp så att man äntligen kan skaffa en vinkyl! Blandat, champagne, vitt & rött skall förvaras i den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt Magnus, men Cuvée Louis dyker säkert snart upp i beställningssortimentet igen!

      Jag har inget konkret tips om en vinkyl som är bra men har ett par generella råd: En första fråga du ska ställa dig är om vinkylen ska vara en snygg del av inredningen och synas, eller om den ska stå i källaren och "bara" vara funktionell. Om den ska stå i källaren finns det en del bra vinlagringsskåp som är bra för långtidslagring av vin men tyvärr ofta är rätt fula. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera ett besök hos 1Cru på Nybrogatan 36 där ägarinnan Helen kan mycket i ämnet (men hon kommer garanterat att försöka sälja på dig ett vinlagringsskåp så var beredd :-)).

      Det andra rådet att se till att titta på vinkylen du bestämmer dig för i verkligheten. Just champagne kan vara lite knepigt i vinkylar eftersom flaskorna har så stor diameter. Får du in en magnumbutelj champagne av lite udda form, till exempel?

      Lycka till!

      Radera