torsdag 19 juni 2014

Providence - Los Angeles bästa restaurang?

Sedan 2009 täcker inte Michelinguiden Los Angeles men om den gjorde det skulle Providence garanterat ha två stjärnor. En fantastiskt restaurang, ett tydligt snäpp bättre än alla andra restauranger jag har ätit på här. Ni foodies som besöker Los Angeles bör inte missa den här restaurangen!

Igår var jag där tillsammans med min fru och några vänner, varav en är en foodie av rang och mångårig stamgäst. Det gjorde att vi fick ta med egna viner utan att betala någon korkavgift! Själv hade jag med mig en Philipponnat Grand Blanc 2005, en fantastisk årgång av Grand Blanc som verkligen visar hur en bra blanc de blancs kan vara. Mycket Mesnil-nötter i både doft och smak. Jag ser att Grand Blanc 2006 finns i beställningssortimentet för rimliga 493 kr.

Min foodievän hade med sig en Morlet Coup de Coeur Chardonnay 2008 från Sonoma, en underbar kalifornisk Chardonnay som han köpt direkt av producenten. Jag fick höra att 2008 var ett knepigt år i Sonoma men familjen Morlet hade i alla fall lyckats med det här vinet. Sedan blev det en tysk Weissburgunder och en Napa-Pinot Noir från den tjocka vinlistan, också mycket bra viner.

Adressen är 5955 Melrose Avenue.

















Det finns tyvärr inga menyer på hemsidan men man får välja mellan tre olika avsmakningsmenyer. Vi tog en niorätters för 140 dollar (fyndpris!) och det var rakt igenom fantastisk mat. Perfekta fisk- och skaldjursrätter och den möraste anka jag ätit.

En av flera amuse bouche var en ätbar "cigarr" serverad i cigarrlåda.

2 kommentarer:

  1. Lät som ett riktigt kul besök, har ej varit där men ska försöka pricka in vid nästa besök. Gillar verkligen idén att ta med sig eget vin till restaurangen. Har gjort det i England vid ett par tillfällen och det vore förstås önskvärt att få göra även i Sverige. Påslaget i Sverige är annars rätt horribelt; inte sällan får man mediokra viner till kraftiga överpriser.

    Hur kommer det sig förresten att Guide Michelon inte täcker LA numera? Vad rekommenderar Du för guider istället?

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med om att det är bra att kunna ta med eget vin till restaurangen och jag har ingenting emot att betala korkavgift för det. Tyvärr tillåter inte alkohollagen att restaurangen erbjuder den möjligheten i Sverige.

    Det finns tre Michelinguider i USA: en för Chicago, en för New York och en för San Francisco. Förut fanns det även en som täckte Los Angeles och Las Vegas men den las ned utan förklaring, antagligen för att det helt enkelt inte fanns tillräckligt många fine dining-restauranger här.

    SvaraRadera