fredag 9 maj 2014

Dags för ny vinauktion

På måndag börjar Systembolaget/Stadsauktions månatliga vinauktion. Det är 83 poster champagne den här gången och de kommer alla att klubbas på måndag eftermiddag. Det finns en hel del intressant och slutpriserna var inte särskilt höga på auktionen i april så det kanske är köpläge. Om man vill köpa hela lådor kan man nästan alltid få bättre priser i England, till exempel hos Farr Vintners, men de svenska auktionerna är ett bekvämt sätt att köpa enstaka flaskor.

Vad finns det för intressanta champagner då?

Grande Dame är Veuve Clicquots prestigechampagne och av någon anledning brukar slutpriserna på den bli låga på de svenska auktionerna. Jag tror att det är varumärket som spökar här, svenskar associerar kanske till sötsliskiga storsäljaren Gula Änkan men Grande Dame är något helt annat. En riktigt bra prestigechampagne, fullt i klass med exempelvis Dom Pérignon. På senare har Veuve Clicquot börjat släppa Grande Dame mer sällan medan Dom Pérignon släpps nästan varje år. Mellan 1998 och 2004 har det gjorts sex årgångar av Dompa men bara två av Grande Dame! Kanske Grande Dame snart kommer att ses som den bättre champagnen av de två.

På nästa veckas auktion finns Grande Dame 197919901995 och 1996 med, fyra mycket bra årgångar och alla med rimliga utropspriser. Det finns även en Veuve Clicquot Cave Privée 1990 med på auktionen, vilket är en sendegorgerad variant av vanliga årgångsvinet.

Krug Clos du Mesnil håller jag som världens främsta champagne och på den här auktionen finns hela fyra årgångar med: 1988, 1992, 1995 och 1996. Jag tycker att Krug Clos du Mesnil 1995 har fått märkligt låga utropspriser (4500 kr för en, 9000 kr för två). 1995 är en årgång som kommit lite i skuggan av 1996 men det är en väldigt bra årgång generellt och inte minst för Krug.

Avslutningsvis vill jag nämna 2003 by Bollinger. Bollinger tyckte att 2003 var ett så speciellt år i stilen de inte ville släppa en Grande Année 2003 och i stället hittade de på ett annat namn för just det året. När den släpptes kostade den som en Grande Année men sedan dess har priserna gått upp och i England kostar 2003 by Bollinger nu mer än Bollinger Grande Année 1999, 2000, 2002 och 2004. Själv har jag inte provat 2003:an sedan den släpptes 2008 men jag måste säga att prisutvecklingen gör mig nyfiken.

Lycka till på måndag!

2 kommentarer:

  1. Hej, Jag sitter sedan några år tillbaka och ruvar på några flaskor Cristal 1999 som jag funderar på att göra mig av med. Tänkte kolla om det finns andra kanaler än Systembolagets auktioner om man vill nå en större marknad typ. Vore även spännande och höra vad man kan tro att en flaska kan uppbringa i runda slängar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Calle,
      I Sverige har Systembolaget monopol även på auktioner men om du bor i södra Sverige kanske auktion i Danmark är ett alternativ.

      Om du säljer via Systembolaget så klubbas de gissningsvis för runt 2000 kr styck, minus 15% och en fotoavgift så det blir inte mycket kvar.

      Radera