torsdag 20 februari 2014

Nybörjarprovning med Léclapart, Selosse och Krug

Igår kväll hade vi bjudit in några av våra närmaste vänner här i Manila på champagneprovning följd av middag. Det var en internationell skara: ett belgiskt par, ett engelsk/filippinskt och ett svenskt. Eftersom jag så sällan går på champagneprovningar nuförtiden valde jag att slå på stort och bjöd på:

David Léclapart l'Amateur (2008)
Jacques Selosse Substance (deg 2009)
Krug Grande Cuvée (deg 2007 vilket jag vet tack vare koden på korken)

















Det hade kanske varit bra med en standardchampagne, till exempel Taittinger Brut Réserve, som referens men jag ville verkligen att alla skulle få prova champagner i stilar de aldrig provat förut.

l'Amateur från 2008 är den klart bästa Amateur jag druckit. Knastertorr, mineraler, nötter och mandel och bra balans. Kanske lite mer pondus och kraft än vad Amateur brukar ha. Än en gång: 2008 är en fantastisk årgång!

De som inte druckit Selosse förut, med andra ord alla utom min fru och jag, blev väldigt överraskade över Substance. “Efterrättsvin”, “sherry” och “är det här champagne?” hördes runt bordet. Själv älskar jag Selosse och det här vinet var min favorit för kvällen.

Krug:en hade jag köpt här i Manila och den var nog lite varmt lagrad. Snabblagrad skulle man kunna säga med ett snällt ord. Det var inget fel på vinet men det var inte riktigt i balans men jag tyckte ändå att det visade upp (den lagrade) Krug-stilen på ett bra sätt.

En omröstning runt bordet om vilket vin som var kvällens vinnare genomfördes och där fick Léclapart fem röster, Krug en röst och Selosse ingen. Då har jag räknat bort värdparets röster; jag var själv ensam om att rösta på Selosse och min fru var Krug trogen.


7 kommentarer:

  1. Hej. Jag köpte en Selosse VO på senaste släppet på SB i december. När ska man dricka den tycker du? Jag är egentligen en fantast av tysk riesling, helst från Nahe. Det här Selosse köpet kanske var förhastat? För mycket ek och oxidation är inte riktigt min melodi. Är det så?
    Klipper in från vintomas blogg: "Ryktet gör gällande att de icke-solerabehandlade vinerna, som Initial och Version Originale, under senare år har uppvisat mer fräschör och precision än tidigare och således mindre oxidationstoner. Jag har inte följt alla releaser eller provat dem så ofta mot varandra att jag kan bekräfta eller dementera detta, men jag blev i alla fall mycket imponerad av 2011 års release av Version Originale i våras, och av 2012 års release av Initial."
    Tack på förhand.
    Mvh
    Karl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karl, jag håller med vintomas om att de inte är lika oxidativa längre. VO är ett väldigt bra vin. När är den degorgerad? Jag tycker att du ska vänta ett år efter degorgering innan du korkar upp men du behöver inte vänta längre än så.

      Radera
    2. Okt. 2013. Så det blir väl att vänta tills nyårsafton eller tills nästa släpp på SB. Tack mvh Karl

      Radera
  2. Kanon med gäster som nöjer sej med l'Amateur i det där sällskapet :)
    Men Substance är verkligen ingen "nybörjar" skumpa och jag får ofta höra samma ord när jag själv bjuder på den. Drack en magisk Sub som var deg 05 i somras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag älskar verkligen Substance men det var första gången jag bjöd "nybörjare" på den. Jag tycker själv inte att den är svår på något sätt så jag blev lite förvånad över reaktionerna. Jag trodde att en knastertorr odlarskumpa som Leclapart l'Amateur skulle vara svårare att ta till sig för nybörjare men där hade jag fel!

      Radera
  3. Var inte meningen att vara anonym
    //Gunnar

    SvaraRadera