lördag 15 februari 2014

Dags för Salon 2002

Jag fick just en inbjudan till lanseringen av Salon 2002 i England av en engelsk vinhandlare. Det blir den 4 mars i London. Salon har en tradition av att vara ytterst restriktiv med vilka årgångsviner som ska släppas men gjorde ett avsteg från den traditionen i slutet på 90-talet genom att släppa både en 1997:a och 1999:a, två relativt svaga årgångar i Champagne. Dessutom försökte de, märkligt nog, trissa upp priserna rejält med just de här årgångarna och trots att båda sedan prissänkts på Systembolaget finns det hundratals flaskor kvar av 1997:an och 1999:an flera år efter släpp.

Nu är det i alla fall dags för en toppårgång igen och den ska bli spännande att prova. Salon 1996 är fantastisk och om 2002:an är i närheten av den så är det ett vin för källaren.

En genväg för att prova Salon 2002 är att flyga första klass med Japan Airlines under våren. Där kommer Salon 2002 att serveras från den 1 april.

3 kommentarer:

  1. Hejsan Elvis har några 1997 när tycker du man sa dricka dom?
    Är i trälåda så inte vågat öppna :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte druckit den på några år och när jag drack den var den alldeles för ung. Den har ett rykte om sig att mogna snabbare än normalt för en Salon så den är säkert mycket njutbar redan nu men kan också sparas länge.

    Om du har några stycken så tycker jag absolut att du kan korka upp en av dem nu och testa. Vänta sedan några år innan du korkar upp nästa och jämför med dina anteckningar om den första.

    SvaraRadera
  3. Tack det ska jag göra!

    SvaraRadera