torsdag 30 januari 2014

Hedonism Wines i London

Sedan i morse befinner jag mig på europeisk mark för första gången på ett halvår. De närmaste dagarna väntar lunch på tvåstjärniga Hibiscus, middag på Oaxen Krog och födelsedagsmiddag på enstjärniga Pollen Street Social. Det ska bli härligt att äta riktigt bra restaurangmat igen. Jag återkommer så klart med rapporter om alla tre.

Idag slank jag in på Hedonism Wines, en underbar vinbutik här i Mayfair i London. Hedonismen är en filosofisk inriktning som handlar om att människan gör allt för att maximera sin njutning. Ett perfekt namn på en vinbutik för exklusiva viner!

Hedonism Wines har ungefär 6.000 olika viner i lager varav över 300 champagner och både pris- och kvalitetsnivån ligger högt. Jag gick runt bland champagnerna och såg bland annat Jacques Selosse 1999 på magnum, en 6-liters Cristal 1990 för £11.219, Moët & Chandon Grand Vintage 1988, Henriot Enchanteleurs 1990 på magnum, osv. Jag fick ett starkt köpbegär men lyckades bärga mig.

Här är en bild på champagneavdelningen:

2 kommentarer:

  1. Av ditt foto att döma ser du ut att ha siktat på Charles Heidsieck Rosé. Var det inte den som du skrev att du aldrig hade provat? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, du är mycket uppmärksam. :-)

      Det var flera viner som lockade, bland annat den, men min plan är att plocka med mig några champagner som svenska källaren tillbaka till Manila, inte köpa nytt. Och så fick jag redan på att jag får tillbaka VAT när jag lämnar England eftersom jag bor utanför EU vilket inte direkt minskade köpbegäret…

      Jag är tillbaka i London på måndag-tisdag så vi får se. :-)

      Radera