måndag 20 januari 2014

Gosset – en presentation

Nu är turen kommen att presentera Gosset, nummer nio på min lista över de främsta champagnehusen. Här är listan igen, med länkar till de presentationer som jag skrivit:

1. Krug
2. Pol Roger

3. Henriot
4. Jacquesson & Fils
5. Louis Roederer
6. Philipponnat
7. Bollinger

9. Gosset
10. Charles Heidsieck

Det finns två champagnehus som gör anspråk på att vara äldst i Champagne. Det ena är Ruinart som grundades 1729 och blev det första champagnehuset, det andra är Gosset som grundades redan 1584 och är det äldsta vinhuset i Champagne.

Gosset ligger 350 meter från Bollinger i grand cru-byn Aÿ, känd för sin Pinot Noir. Även utmärkta Deutz och flera andra champagnehus har sin hemvist i samma by.

Tidigt i min “champagnekarriär” föll jag för Gosset Grande Réserve. Jag fick den serverad blint av svärfar och tyckte att det var en riktigt bra non-vintage standardchampagne och det tycker jag fortfarande. Mycket kraft och syra men ändå en champagne som de flesta brukar uppskatta. Den kostar 401 kr på Systembolaget men det är den absolut värd. En väldigt snygg flaska också, för övrigt. Den enda jerobaum (3 liter) jag köpt var just en Gosset Grande Réserve och den korkade jag upp på min 40-årsfest.
Sedan har Grande Réserve ett systervin i årgångslösa rosén Grand Rosé. Den har jag tipsat om många gånger här på bloggen. Det är en riktigt bra rosé för rimliga 461 kr. Det är svårt att hitta en bra roséchampagne för mindre pengar.

Tyvärr är inte de här två vinerna Gossets ingångsvin, de har en enklare non-vintage också som heter Brut Excellence. Namnet är missvisande, den är tyvärr inte särskilt bra alls. Enklare druvmaterial, högre dosage (11 gram) än Grande Réserve och det enda av alla Gossets viner som genomgår malolaktisk jäsning. Alla övriga Gossets viner känns väldigt kvalitetsdrivna men det här är en mer kommersiell produkt. Jag blev chockad när jag såg att den kostar hela 360 kronor i Sverige. Köp inte!

Gossets årgångsvin är mycket pålitligt även om det kanske inte är något charmtroll som ungt. Med några års lagring kan de bli riktigt bra, som till exempel Gosset 1996. Senaste årgången är Gosset Grand Millésimes 2004 på Systembolaget, en årgång som jag tyvärr inte hunnit prova eftersom jag aldrig sett Gosset här i Asien.

Dessutom har Gosset en prestige-vintage som heter Celebris som har sylvass syra som ung. Den behöver ännu mer tid i källaren än vanliga årgångsvinet. Jag har några 1998:or i min svenska källare som ska få ligga till sig i några år till. Senaste årgången är Celebris 2002 som jag tyvärr inte provat.

Avslutningsvis har Gosset två blanc de blancs vilket är lite märkligt för ett hus som ligger i Aÿ. Båda är årgångslösa och den enklare heter Grand Blanc de Blancs. Namnet antyder att den ingår i samma familj som Grande Réserve och Grand Rosé men jag tycker att den är svagast i trion och då den också är dyrast köper jag den aldrig. Sedan finns det en årgångslös Celebris Blanc de Blancs som är helt fantastisk. Tyvärr skrivs inte årgångsblandningen ut på flaskan men senaste versionen är baserad på 1999 och innehåller hela 45% reservviner från 1995, 1996 och 1998. Det här är en blanc de blancs i absolut högsta klass och åldern på de ingående vinerna gör att den har en skön mognad redan när den släpps. Nu när jag tittar på Gossets hemsida finns inte det här vinet listat längre... Jag hoppas att det bara betyder att de vill låta nästa upplaga av det här vinet lagras lite till innan det släpps, för jag hoppas verkligen att det inte försvinner ur sortimentet. (Det finns inte kvar på Systembolaget heller.)

I väntan på Gosset Celebris Blanc de Blancs Extra Bruts återkomst rekommenderar jag Grande Réserve, Grand Rosé och några Gosset 2004 till källaren.

4 kommentarer:

  1. Intressant läsning som alltid!

    Kul sammanträffande är att jag själv planerat just Grande Réserve som min första Jero flaska.

    Mvh Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! De är otroligt snygga i alla storlekar.

      Radera
  2. Har tyvärr dåliga nyheter, mejlade till Gosset i December och frågade om om just Celebris blanc de blancs. Efter så lång tid så hade jag inte räknat med svar, men idag så trillade det ner i mejlen.

    Tyvärr så blir det inte något mer av det vinet:
    "The CELEBRIS blanc de blancs cuvée is indeed now finished. It was a limited edition of an exceptional blend of great vintages."

    Hon skriver att ingenting är omöjligt, så det kan finnas hopp, dock så antar jag att hon säger så bara för att understryka att dom kanske någon gång i framtiden kan släppa den igen om dom känner för det.

    Jag ska nog försöka leta reda på någon trevlig vinbutik i Europa som har den i lager och köpa två stycken, då jag gärna vill pröva den.

    Mvh Jakob

    SvaraRadera