fredag 10 januari 2014

Charles Heidsieck – en presentation

Nu har turen kommit till att presentera Charles Heidsieck, nummer tio på min lista över de främsta champagnehusen.


Flera gånger har jag provat äldre Charles Heidsieck och tänkt “wow, vilket bra vin“. Ändå köper jag sällan Charles Heidsieck, jag vet inte varför. Det är väldigt bra hus som av någon anledning är lätt att glömma bort, åtminstone för mig. Men jag kom i alla fall ihåg Charles Heidsieck när jag gjorde min topplista.

Det finns förresten tre champagnehus som har Heidsieck i namnet: Heidsieck & Co Monopole, Piper-Heidsieck och Charles Heidsieck. Alla tre gör bra årgångsviner men över hela linjen är Charles Heidsieck det klart starkaste huset i den här trion. Heidsieck förresten? Det låter inte så franskt. Nej, i likhet med många champagnehus är det ursprungligen tyska familjer som ligger bakom.

Heidsieck & Co Monopole och Piper-Heidsieck grundades båda 1785 och några generationer senare (1851) grundade Charles Heidsieck champagnehuset med samma namn. Han ville tidigt erövra Amerika och flyttade till New York och blev där känd som Champagne Charlie. Mellan 1979 och 1985 gjorde Charles Heidsieck ett årgångsvin som hette just Charmpagne Charlie men det finns inte längre.

Idag har Charles Heidsieck ett mycket starkt ingångsvin i Brut Réserve, vilket för övrigt är den enda champagne från Charles Heidsieck som finns att köpa på Systembolaget. Det här champagnen har hela 40% reservviner men så kostar den också 461 kr. Brut Réserve har ett syskon i årgångslösa rosén Rosé Réserve som jag tyvärr inte har provat.

Sedan finns det även ett syskonpar årgångsviner. Senaste årgången av vita är 2000 och senaste rosén är 1999. Vita årgångsvinet brukar alltid imponera när det fått några år i källaren men årgångsrosén har jag faktiskt inte heller provat.

Alla hittills nämnda viner är Pinotdominerade med en rostad ton men sedan gör Charles Heidsieck en prestigechampagne som är en blanc de blancs och heter Blanc de Millénaires. Det har hittills bara släppts fyra årgångar av den och den senaste är 1995:an. Själv har jag bara provat 1985:an och den var helt underbar. Och därmed får jag rätta mig själv och konstatera att det faktiskt är Charles Heidsieck som väntar längst med att släppa sin prestigechampagne, inte Henriot som jag skrev i presentationen av Henriot.

Jag ska också bekänna att nästa gång jag står i en välsorterad vinbutik, antagligen i Los Angeles eller London, kommer jag att försöka hitta just Blanc de Millénaires. Och roséerna borde jag verkligen prova snart också. Det är inte omöjligt att Charles Heidsieck klättrar några pinnhål på listan efter att jag gjort det.




2 kommentarer:

  1. 05an släpptes nyligen, och jag prövade den under julen.

    Mycket trevlig årgång från CH. Jag drack 00an i sommars och var inte alls så förtjust i den, då den var väldigt dominerad av citrus och påminde mig en hel del om en bdb. (det var dock ändå en bra skumpa, kanske inte vad jag letar efter, är mer för den vanliga pinot dominerat stilen CH vanligen har).

    2005an var mycket trevligare, tack vare årgången så är syran inte alls lika hög (syran var allmänt låg) , vilket gav den en mycket len och fin mousse. Jag tänkte mycket på fläder och persika.

    Rekommenderar den starkt då den var riktigt trevlig, och gick ifrån husstilen en del.

    Frågade importören som avslöjade att nästa årgång av rosén kommer runt Maj, men fick inte reda på vilken årgång det rör sig om. Förhoppningsvis 2002 eftersom den skippades för den vita varianten.

    Mvh Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, jag har inte sett 2005:an här i USA än. Däremot har jag druckit en hel del Charles Heidsieck det senaste året och skulle sätta Charles Heidsieck högre på min tio-i-topplista idag. Kanske på 6:e plats istället för 10:e.

      Radera