torsdag 12 december 2013

Luktfri deodorant

Som jag skrivit om tidigare är jag inte särskilt förtjust i parfym, varken på mig själv eller andra. Jag tror att det hänger ihop med mitt luktsinne och vinintresse; ju känsligare luktsinne, desto mindre tolerant är man mot starka artificiella dofter som parfym.

Däremot vill jag inte lukta svett, så klart, och brukar använda oparfymerad deodorant. Men tyvärr brukar inte ens oparfymerade deodoranter vara luktfria förutom den här som jag hittat här i USA:


Den doftar precis ingenting. Otroligt bra. Nu har jag köpt på mig ett litet lager som ska räcka tills jag flyttar hit. Almay hypoallergenic clear gel fragrance free heter den och finns bland annat att köpa på Amazon.

8 kommentarer:

  1. Att vara intolerant är inte samma sak som att ha välutvecklade sinnen. Om du är intolerant mot hög syra i vin innebär inte att du har mer utvecklade smaklökar än den som är tolerant mot detsamma!

    SvaraRadera
  2. Dessutom, man behöver inte uppskatta musik mer bara för att man föredrar att spela på låg volym, eller för den delen, höra mer detaljer.

    SvaraRadera
  3. Anonym, jag förstår vad du menar men jag tror att sambandet ser ut så här: Många med mindre utvecklat luktsinne tar på sig för mycket parfym, helt enkelt för att de själva inte uppfattar hur starkt de sedan luktar. Det är inte ovanligt bland äldre människor, till exempel. Problemet med det, för oss med mer välutvecklat luktsinne, är att det blockerar andra doftupplevelser. Det är därför parfym inte är tillåten på seriösa vinprovningar, till exempel. Och även om jag kan tycka att parfym doftar gott vill jag själv inte gå runt med min egen parfymdoft i näsan hela dagen - det förstör andra doftupplevelser.

    En parallell till hörsel är lyssna på musik på hög volym ute bland människor (utan att använda hörlurar). Det är inte särskilt uppskattat eller hänsynfullt, och ännu värre om man gör det bland människor som försöker lyssna på en barnkör som sjunger julsånger.

    SvaraRadera
  4. Förstår fullständigt vad du menar med helheten i bloggen. Det jag reagerade på var detta stycke: "Jag tror att det hänger ihop med mitt luktsinne och vinintresse; ju känsligare luktsinne, desto mindre tolerant är man mot starka artificiella dofter som parfym." Håller fullständigt med om att starka parfymer stör fruktansvärt mycket, i alla fall innan adoptionen slår till, vilket brukar ske inom ett par minuter i statiskt luktande miljö (om man inte saknar denna funktion, vilket jag har förstått att en del med "defekt" luktsinne gör). Detta förändrar dock inte det faktum att sensorisk bedömning bör ske i en luktfri miljö såklart!

    Om man absolut inte vill påverka sitt luktsinne i samband med vinprovningar så bör man även fundera på att inte bedöma färg innan man har luktat på vinet, då synintryck påverkar uppfattningen av aromen (och smaken) enormt.

    Arrangerade själv en intressant övning med vår professionella sensoriska panel på jobbet (jobbar som flavourist/sensoriker). Jag tog vanlig sockerdricka och färgade den ena röd och den andra gul och lät vår panel testa dessa blint. Hälften av gruppen fick den röda drickan och hälften den gula.

    Resultatet: De som fick den röda rapporterade röda bär, tuttifrutti, och liknande medan de som fick den gula upplevde att den luktade (och smakade) citrus, apelsin och liknande. Vilka hade fel - ingen av dem såklart. Luktsinnet är hjärnans sammafattade bedömning av de signaler som luktorganet och tungan skickar. Ett utvecklat sensoriskt sinne sitter framförallt i hjärnan med andra ord.

    Med detta sagt så tror jag att synintryck nog kan vara lurigare än den ambienta lukt som finns i lokalen (vilket mildras fort av adoption) många gånger. Är själv vinnörd, men har aldrig begripit varför folk låter sig luras av utseendet genom att studera färg och utseende först istället för sist.

    SvaraRadera
  5. Mycket intressant! Och det måste ett intressant jobb du har, jag visste inte att yrket flavourist/sensoriker fanns.

    Själv köpte jag en Dom Pérignon 2004 Jeff Koons Edition igår. Den flaskan och kartongen är ju så grymt snygg att jag är säker på att champagne kommer att smaka lika bättre. Och jag kommer att ställa upp både kartong och flaska på bordet bredvid glasen. ;-)

    SvaraRadera
  6. Gör så, blindprovning av finare viner är många gånger waste of money. Dock roligt :)

    SvaraRadera
  7. Intressant och välskriven populärvetenskaplig artikel: http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/smak-och-illusion

    SvaraRadera