fredag 8 november 2013

Köptips till nästa veckas auktion

På måndag startar en ny dryckesauktion i regi Stadsauktion/Systembolaget och i vanlig ordning klubbas champagnerna först. Det finns 101 poster att välja på och de klubbas mellan kl 13.00 och kl 15.32.

Jag skrev ett ilsket inlägg igår om Systembolagets värderingsmäns galna värdering av Cuvée St Vincent. Vad ni än gör köp inte den posten till det priset! Jag tycker inte heller att en tramsig champagne som Ace of Spades har på auktionen att göra men nu ska jag försöka sluta klaga.

Vad ska man köpa då?

Det är alltid gambling att köpa äldre flaskor eftersom man inte vet hur de lagrats men för gamblers finns det en rad spännande poster den här gången. Pommery Rosé 1945, Pol Roger 1949 och fyra stycken poster Dom Pérignon från klassiska 60-talsårgångar. Jag ska också säga att en fuktskadad eller försvunnen etikett (som för Pommery Rosé 1945) inte är något negativt om man planerar att dricka vinet, det kan vara ett tecken att vinet är lagrat i bra miljö med hög luftfuktighet. Om man däremot köper som investering för att sälja vid ett senare tillfälle ska man satsa på perfekta etiketter, paradoxalt nog.

Precis som förra auktionen finns det många bra 1996:or att bjuda på. Det finns två lådor med Bollinger Grande Année (här och här), tre poster med underbara Clos des Goisses (här, här och här) och en post med två flaskor Winston Churchill. Alla har rimliga utropspriser och två flaskor Winston Churchill 1996, en av de allra bästa 1996:orna, för 3200 kr får ses som rena fyndet!

Det finns också en post med två flaskor Jacques Selosse 1996. Här får man dock öppna plånboken rejält. Jag skulle inte bli förvånad av de kommer att gå över utropspriset på 7000 kr.

Slutligen vill jag rekommendera Jacquesson Avize 1996, föregångaren till vingårdschampagnen Jacquesson Avize Champ Caïn som jag skrivit om tidigare.

Lycka till på måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar