söndag 13 oktober 2013

Lucques i Los Angeles

I torsdags var jag ute och åt på Lucques, en riktigt bra restaurang i West Hollywood. Det var min advokat som bjöd på middag och han hade också bjudit en annan klient, en riktig foodie så det blev intressanta diskussioner om restauranger, vin och mat.

Lucques är en avslappnad restaurang med en skön blandning av människor. Maten är bra, riktigt bra, men de fokuserar helt på smaker och struntar helt i presentationen. Inga korslagda gräslöksstrån här inte. Det är nästan lite provocerande. Vi var fem i sällskapet och när vi fick in våra huvudrätter kunde vi knappt se skillnad på dem trots att vi beställt helt olika rätter. Men vad spelar det för roll när maten är så bra?

Bra vinlista också (bl.a. Agrapart, Vilmart, Philipponnat och Krug bland champagnerna) och mycket kompetent service, men bra service är det nästan på varenda restaurang jag har besökt här i Los Angeles.

Jag fick också en topplista över de bästa restaurangerna av foodien:
1. Providence
2. Saam (vilket är chef's table inne på The Bazaar)
3. Ink

Jag får göra studiebesök på minst en av dem under mitt nästa besök här.

2 kommentarer:

  1. Kul med lite rapporter från LA. Vi var på Ink i somras. Skön stämning, lekfull mat och helt enkelt jäkligt gott.

    SvaraRadera
  2. Snart bor jag i LA och då blir det många fler rapporter. :-)

    SvaraRadera