onsdag 4 september 2013

Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2006 släppt på Systembolaget

En av mina favoritchampagner är Pierre Peters Cuvée Spéciale, eller Cuvée Spéciale Les Chétillons som den heter från och med årgång 2000. Det är en blanc de blancs från Mesnil-sur-Oger, allmänt ansedd som den främsta grand cru-byn för Chardonnay i hela Champagne. Jag provade 2004:an förra hösten mot ett antal andra blanc de blancs-2004:or och Cuvée Spéciale Les Chétillons var ett av de bästa vinerna. Svenske importören släpper inte varje årgång på Systembolaget (bland annat släpptes 1999 och 2004 bara till restauranger, om jag minns rätt) men i måndags släpptes 600 flaskor av 2006:an. Den finns enbart i vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i Söderhallarna i Stockholm, men jag antar att den kan beställas till vilken butik som helst. Stark köprekommendation! Det här är ett vin som brukar vara fullt njutbart direkt efter släpp men några års lagring gör det gott.

Det släpptes två andra bra champagner i måndags: Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2006 och Gosset 2004. Fleur de Passion 2006 är en blanc de blanc från Cramant, ”den andra” topp-Chardonnaybyn i Champagne, och ett vin som normalt behöver ett antal år i källaren för att komma till sin rätt. Gosset är ett grannhus till Bollinger i Aÿ som gör bra champagner över hela linjen.

Förstahandsvalet är Les Chetillons men egentligen är det köprekommendation på alla tre.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Prövade Pierre Peters Cuvée Spéciale i helgen på din rekommendation och jag kan säga att jag inte blev besviken. Mycket god! Hade aldrig prövat detta märke innan. Ska lägga några på lagring för framtida njutning. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra! Du kommer inte att ångra de flaskor du lägger på lagring, det kan jag lova.

    SvaraRadera