måndag 8 juli 2013

Lanson 1982 på magnum


På Heathrow terminal 5 finns den bästa vinbutik jag sett på en flygplats och jag har stått och fingrat på champagne där många gånger. Jag har inte varit där sedan i höstas men länge hade de Lanson 1976, 1982 och 1988 på magnum för 399, 359 respektive 319 pund (om jag minns rätt). Lanson gör väldigt lagringsdugliga champagner och äldre årgångar kan vara fantastiskt bra.

I förra veckan korkade jag upp en Lanson 1982 och den var helt perfekt. Ung, spänstig och mogen på samma gång. Mycket kola och knäck men samtidigt sprudlande mousse och hög syra. Priset 359 pund för en så här bra mogen årgångschampagne på magnum får ses som rena fyndet så här i efterhand.

Jag passerar Heathrow terminal 5 igen i nästa vecka… Det återstår att se om jag hålla fingrarna i styr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar