fredag 7 juni 2013

Orimliga avgifter på vinauktionerna

Varje gång Systembolaget/Stadsauktion arrangerar sina vinauktioner brukar jag skriva köprekommendationer här på bloggen. Jag återkommer i morgon med rekommendationer om champagnerna som klubbas på måndag men idag vill jag uppmärksamma de skyhöga avgifter som tas ut.

Köparen betalar klubbat pris plus 22,5% avgift plus 50 kr.
Säljaren får ut klubbat pris minus 15% avgift minus fotoavgift på 150 kr.

Låt oss ta auktionsposten med tre Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002 som exempel. Just nu är högsta bud 2000 kr; antag att det här budet vinner. Då kommer köparen att få betala exakt 2500 kr och säljaren kommer att få ut 1550 kr. Stadsauktions provision blir alltså 950 kr av 2500 kr vilket är 38%! (Ska också säga att det här är en utmärkt champagne från en toppårgång.)

Det här är standardavgifter för auktioner, inte bara för vin, men vad som stör här är att Systembolagets detaljhandelsmonopol på alkoholdrycker gör att säljaren inte har något val. Säljare av konst eller möbler kan sälja själva via Blocket eller på något annat sätt, men det är inte tillåtet vad gäller alkohol. Enda alternativet är att sälja utomlands vilket är mycket krångligt.

Om jag säljer en tavla av en känd konstnär så står auktionsförrättaren för värdering och marknadsföring. Utan internationell marknadsföring hade den berömda olifanten knappast sålts för 17 miljoner på Bukowski i slutet på 90-talet. Men de flesta 90- och 00-talschampagner kan man enkelt köpa hos firmor som Farr Vintners och Millesimes.com så vad får säljaren för de 38% han betalar? Inte mycket.

3 kommentarer:

  1. Håller helt med. Jag fattar inte att systembolaget inte arrangerar auktioner själv. Jag har för övrigt aldrig förstått mig på folk som spekulerar i konst med dessa transaktionsavgifter. Du förlorar nästan garanterat pengar om du inte har haft ultraflyt och prickat någon botten och sedan väntar typ 20 år på att sälja igen. Men folk som köper och säljer på dessa auktioner har väl råd att förlora lite pengar.

    SvaraRadera
  2. Håller med, men rätt ska vara rätt. Sedan de gick över till Stadsauktions-formatet, d.v.s. ej fysisk auktion, betalar köparen faktiskt 20% (inte 22,5%) + 50 kr.

    Min favoritauktionsfirma från min tid i Belgien tar 17,5% av köparen och 5-10% (beroende på volym) av säljaren (och inga fotoavgifter eller liknande), trots att de även tog emot billigare poster än de som auktioneras ut i Sverige, och var mycket trevliga att ha att göra med. De verkade klara sig utmärkt på de ca 25%, d.v.s. 2/3 av vad man får betala i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Tack för rättelsen, vintomas. I exemplet ovan med slutbudet 2000 kr blir då avgiften 36,7%, inte 38% som jag skrev.

    SvaraRadera