lördag 8 juni 2013

Köptips till juniauktionen

På måndag startar vårsäsongens sista vinauktion. Som vanligt är champagnerna först ut och det är hela 82 poster med champagne som kommer att klubbas på måndag eftermiddag.

Av de äldre champagnerna är Dom Pérignon 1964 frestande men det är alltid stor risk att köpa så gammal champagne utan att veta flaskans historik. ”Stored in private cellar” som Stadsauktion skriver kan betyda att den stått i ett vintrinskåp eller på en spiselkrans i trettio år. Just Dompa 1964 är den äldsta Dompa jag provat och om den är bra lagrad kan den vara helt fantastisk, men jag skulle inte lägga 10.000 kr på en flaska (högsta bud är redan 8000 kr vilket avgifter blir 9850 kr).

Tre flaskor Clos des Goisses 1982 är väldigt intressant, särskilt som den legat hos huset ända till 2003. Clos des Goisses är en av de mest lagringsdugliga champagnerna och en kännarchampagne där chansen är stor att den lagrats bra. Jag har inte provat 1982:an men jag rankar 1976 och 1979 mycket högt. Klart rimligt utropspris (6000 kr) också.

Återigen är det flera poster Winston Churchill 1996 (en låda, en flaska och en magnum) och det är en underbar 1996:a, en av de allra bästa. Stark köprekommendation på alla tre posterna! Jag tycker nästan lite synd om säljarna som kommer att få ut så lite för så bra champagne. Om det är någon som sitter på ett par lådor Winston Churchill 1996 så får ni gärna kontakta mig så köper jag av er direkt i stället så slipper vi betala 38% till Stadsauktion.

Avslutningsvis en varning: Palmer 1996 på magnum var ett bra köp när den gick att köpa för 600 kr/styck på Systembolaget för ett par år sedan men den är absolut inte värd det dubbla nu. Systembolagets värderare har satt ett alldeles för högt utropspris på alla fyra posterna. Jag drack den senast för 3-4 år sedan och den var redan på nedgång då. Sådan här budgetchampagne hör inte hemma på auktionen överhuvudtaget, åtminstone inte om Systembolaget skulle följa sina egna regler om att bara tillåta ”värdefulla samlarobjekt” på auktionerna.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Ska bort med några kompisar för att fira en födelsedag och vill nu ha med mig något extra. Vet att det är knepigt att veta hur en gammal flaska är lagrad. Men är detta pris hyfsat med tanke på fyllningsnivån?
    http://www.benjaminswinestore.com/index.php/dom-perignon-1964.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mycket bra pris, tycker jag. Dom Pérignon 1964 anses vara en av de bästa årgångarna, kanske den allra bästa, av Dompa någonsin och skulle den vara i någorlunda skick är $289 rena fyndet. Nivån är bra, tycker jag, och etiketten ser lite fuktskadad ut vilket inte alls är negativt. Det betyder att den antagligen legat i en fuktig källare i alla fall.

      Risken är förstås att innehållet är odrickbart men jag skulle säga att du har oddsen med dig här!

      Radera
  2. Man lever bara en gång. Blir nog en order. Tack för input.

    SvaraRadera