torsdag 3 januari 2013

Bourgogne till rimligt pris

Vi har bara en dryg vecka kvar i Sverige innan flyttlasset går österut och på lördag ska vi ha avskedsfest. Det blir en hel del champagne förstås och det kan jag plocka direkt ur vinkylen men idag gick jag till Systembolaget på Regeringsgatan för att köpa rödvin. Huvudrätten på lördag blir anka (jag håller tillbehören hemliga i några dagar eftersom flera av gästerna följer bloggen) och bourgogne känns som ett givet val. Det är mycket svårt att hitta bourgogne i rimlig prisklass men just nu finns det ett fynd på Systembolaget: Alain Hudelot-Noellat Bourgogne 2010 för rimliga 185 kronor. Jag har inte provat det själv men har fått veta från säkra vinkällor att det är bra.

Jag ska också säga att jag planerar att hålla bloggen vid liv även efter flytten.

3 kommentarer:

  1. Känner inte till den producenten, men förväntar mig sjävlklart få ett smakprov på den imorgon;)
    Är den rik på frukt och 2010 bjussar ju på bra syra - så tror jag nog det ska funka ypperligt till tillbehören!
    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  2. Givetvis får du prova! :-)

    Det blir ett tiotal olika champagner också - rena vinprovningen!

    SvaraRadera
  3. Hamnade här lite av misstag, kan inget om viner, än mindre om champagne. Men det var gott att läsa bloggen ändå. Kunskapen och entusiasmen lyser igenom vartenda inlägg.

    SvaraRadera