tisdag 11 december 2012

Utmärkt champagneval på Nobelfesten

Årets champagne på Nobelfesten blev Joseph Perrier Cuvée Royale Blanc de Blancs. Det här är ett vin som jag varken har provat eller kände till. Jag har druckit årgångsvinet Joseph Perrier Cuvée Royale ett antal gånger i Finnairs business class men att Joseph Perrier också gjorde en non-vintage blanc de blancs visste jag inte. Nu när jag fått läsa på lite ser jag att Richard Juhlin hyllar vinet och ger det betyget 85 (88), ett mycket bra betyg åt en non-vintage, högre än både Bollinger och Pol Roger, till exempel. Vinet finns inte att köpa på Systembolaget men finns i importören Jakobssons & Söderström Vinhandels restaurangsortimentet för 375 kr plus moms.

Ett oväntat och bra val, tycker jag!


1 kommentar:

  1. Elvis! Kan namnet på vinet ha spelat någon roll tror du? ;-)

    Kul i alla fall med bra bubblor man inte hade koll på.

    SvaraRadera