fredag 21 december 2012

Jullunch på Operakällaren

I onsdags var jag och åt jullunch på Operakällaren med min fru och ett par vänner. Efter att tidigare julbordsfavoriter som Oaxen och Edsbacka krog kastat in handduken bestämde vi oss för att prova Operakällarens julbord. När Operakällaren blev av med min stjärna i Michelinguiden 2010 minns jag att många elaka tungor sa att Operakällaren tappat stilen men jag håller inte med. Det är fortfarande en av Stockholm allra främsta restaurangupplevelser med ypperlig service, Stockholm främsta restauranglokal och bra mat.

Våra vänner var på plats före oss och hade tagit in en magnumflaska André Jacquart Brut Experience så det blev en bra start på lunchen. Det är en champagne jag har tipsat om här förut men det var första gången jag drack den på magnum och det är otroligt hur mycket bättre all champagne blir på magnum. Det är synd att den inte går att beställa på magnum på Systembolaget för den finns i importörens restaurangsortiment för rimliga 599 kr inklusive moms. Det hade varit ett givet nyårstips annars.

Julborde höll hög kvalitet rakt igenom men jag måste ändå lyfta fram efterrättsbordet. Den hemgjorda kolan var helt underbar och likaså napoleonbakelserna.

Nu kom det här tipset lite sent för Operakällaren är fullbokad i helgen och på julafton, men själv kommer jag gärna tillbaka nästa år, om jag är i Sverige då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar