onsdag 28 november 2012

Årets bästa champagnesläpp på lördag

På lördag den 1 december släpps arton nya champagner på Systembolaget och det är ingen dålig samling. Det är bland annat nya årgångar av prestigevinerna Krug, Grande Dame, Cristal och Comtes samt tre viner från Jacques Selosse. Dessutom har årgångs-Krug, Grande Dame och Comtes alla prissänkts! Rena julafton för oss champagneälskare med andra ord.

Ofta måste man köa för att få tag i godbitar vid Systembolagets månadssläpp. Utanför Systembolaget Passagen brukar kön ibland ringla sig 50 meter när klockan närmar sig 10.00 men den här gången släpps åtminstone champagnerna i så stora kvantiteter att man bör kunna få tag på det man vill ha utan att köa.

Vad ska man köpa då? Jag rekommenderar i första hand dessa fyra viner:

Krug 2000 provade jag i somras och strödde lovord över. Det är ett fantastiskt vin, precis som nästan alla årgång-Krug, och det är tillgängligt redan nu och behöver inte läggas i källaren. En bra chans att prova en champagne i det absoluta toppskiktet utan att behöva lagra det i vinkällaren. Priset 1699 kr är ett bra pris, internationellt sett.

Grande Dame 2004, Veuve Clicquots prestigevin, provade jag i oktober och det är en mycket bra årgång av Grande Dame, strået vassare än 1998:an. Det är också en champagne som är tillgänglig som ung och priset har sänkts till mycket rimliga 999 kr.

Selosse Substance är en av mina absoluta favoritchampagner men det är en mycket speciell champagne som inte faller alla i smaken. Mycket exotisk frukt och ekfat plus att vinet är gjort enligt solerametoden och innehåller alla årgångar från 1987 och framåt gör vinet till en helt unik champagne. Min fru är inte särskilt imponerad men jag tycker att det är en underbar champagne.

Pol Roger Brut Blanc de Blancs 2002 har jag inte provat än, men Pol Rogers årgångs-blanc de blancs är ett mycket pålitligt vin. Pol Roger släpper fyra olika årgångsviner: prestigevinet Winston Churchill, ett ”vanligt” årgångsvin, en årgångs-blanc de blancs och en årgångsrosé. Om jag får generalisera lite brukar deras årgångs-blanc de blancs vara näst bäst av de här fyra och ibland är den nästan i klass med Winston Churchill. Det är ett vin som kan lagras i många år men som också brukar vara bra som ungt. Det kostar bara 529 kronor men det släpps hela 2400 flaskor av det här vinet så det lär finnas kvar på hyllorna i några månader. Ett mycket bra köp!

Det finns flera andra bra champagner i släppet men jag nöjer mig med att rekommendera de här fyra.

1 kommentar:

  1. Har personligen dålig koll och än mindre provningserfarenhet med avseende på champagne. Uppskattade Pol Roger brut -02 stort i helgen varpå jag kommer efter ditt tips inhandla blanc de blancsen, den lär knappast vara sämre.
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera