fredag 12 oktober 2012

La Grande Dame 2004 provad

Äntligen fick jag igår ändan ur vagnen och provade Veuve Clicquot La Grande Dame 2004. Det här är den senaste årgången av Grande Dame och den första sedan 1998. Märkligt nog hoppade Veuve Clicquot över utmärkta årgången 2002 för sin prestigecuvée, enligt rykten på grund av ett alltför stort lager av Grande Dame 1998, och det förklarar varför Veuve Clicquots vanliga årgångsvin från 2002 var så bra.

Första årgången av Grande Dame var 1962 men mellan 1962 och 2004 har bara 19 årgångar släppts, vilket kan jämföras med Dom Pérignon (25 hittills, blir 26 när de släpper sin 2004:a), Krug (19 hittills, blir 21 om de släpper en 2002:a och 2004:a) och Cristal (31). Veuve Clicquot är alltså mer restriktiva än de flesta med sitt prestigevin och det är därför extra spännande att prova en ny årgång.

När Grande Dame 1998 släpptes tyckte jag att den var sluten och (alltför) ung och senast när jag provade den för två år sedan var den fortfarande så. 2004:an, däremot, är mycket charmigare som ung. Härligt öppen med massor av frukt och syra och en gräddighet som får tankarna att gå till Chardonnay från Cramant. Om jag ska säga något negativt så är den lite lätt i eftersmaken men det är något som lite mognad kan komma att råda bot på. En väldigt bra årgång av Grande Dame.

3 kommentarer:

  1. Hejsan.

    Jag vill börja med att få tycka att din blogg är oerhört intressant och lärorik. Min egentliga fråga, eller kanske mer en fundering, är om du har någon åsikt om det eventuellt kommande intresset för den nyligen lanserade Bollinger James Bond 007 Brut (nr 77761) vad gäller prisbilden framöver både på kort och lång sikt. Har haft den stora turen att komma över ett antal av denna fantasiska utgåva.

    Tack på förhand.

    //Thomas

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas!
    När jag började fundera på din fråga så upptäckte jag att jag har så mycket åsikter om det här att det får bli ett eget inlägg på bloggen. :-) Jag ska försöka skriva det senare idag.

    SvaraRadera
  3. Tackar så mycket så länge.

    SvaraRadera