lördag 1 september 2012

Krug Clos du Mesnil 1985

I torsdags hade jag bjudit hem två vinvänner på champagneprovning. Vi tar alltid med oss varsin flaska och så provar vi blint. Den här provningen blev något utöver det vanliga eftersom en god vän tog med sig en Krug Clos du Mesnil 1985.




Clos du Mesnil är världens bästa champagne, kanske till och med världens bästa vin alla kategorier, och 1985:an är den bästa årgång jag provat av Clos du Mesnil. En helt fantastisk champagne. Märkvärdigt ung med inga mognadstoner alls, en helt enorm syra, doft av polkagris på näsan som följs upp av mynta i eftersmaken. Till att börja med ett ”linjärt” vin i munnen men det växer på bredden med luft.

Jag är enormt tacksam för att få ha druckit det här vinet.

10 kommentarer:

  1. Jag drack CdM 1985 på min 30-årsdag, vilket var för knappt tre år sedan, och ja, det var STORT. Jag minns inte riktigt smaken i detalj, men det var en otrolig elegans och finstämdhet som bara en bra Blanc de Blancs kan riktigt uppnå, samtidigt som den har (nästan paradoxalt) Krugs enorma komplexitet och aromrikedom. Att ett så bra vin finns är svårt att föreställa sig.
    Hittills har jag inte provat någon champagne som riktigt kunnat nå höjden av en 20+ år gammal CdM.

    Häromdagen hittade jag en intressant artikel av en som håller BdB som sin favoritstil av champagne, och då CdM och Salon som absolut högst bland dem.

    http://www.winereviewonline.com/Ed_McCarthy_on_Blanc_de_Blancs.cfm

    SvaraRadera
  2. Och grattis till en stor champagneupplevelse, förresten!

    (glömde skriva det förut)

    SvaraRadera
  3. Tack! Och tack för länken. Jag är ingen stor beundrare av Salon men det finns en rad bra blanc de blancs förutom Clos du Mesnil, till exempel Selosse Substance och årgångs-Selosse.

    SvaraRadera
  4. Ingen orsak. Jag tycker bara att det är fascinerande att en champagne gjord på enbart chardonnay kan bli så komplex och rund med åldern. Jag känner nu att jag nästan måste prova Selosse Substance. Tack för tipset!


    Lite tråkiga nyheter, dock, för oss som gillar huset. Henri Krug, en av de stora hjärnorna bakom många av firmans fantastiska och delikata skapelser i decennier (inklusive Clos du Mesnil), har gått ur tiden.
    R.I.P. Henri

    http://www.thedrinksbusiness.com/2013/03/obituary-henri-krug/

    SvaraRadera
  5. Det finns en del Substance kvar i Göteborg (du bor väl där, har jag för mig). Jag tror att den champagnen är helt i din smak.

    Tråkigt att höra om Henri Krug. :-(

    SvaraRadera
  6. Jo, jag bor i närheten av Göteborg (utanför, men värst vad du minns :) ). Jag inhandlade en i torsdags, faktiskt, och har just öppnat den.

    Det första som slog mig var att det fanns mycket mognadstoner i både doft och smak, men under det finns fortfarande den väl igenkännbara BdB-elegansen.
    Och du har rätt, den är helt i min smak. Inte som jag väntade mig, riktigt, men likväl riktigt bra. I nuläget är jag dock lite osäker på längden.
    Men ändå, helt klart ett gott omdöme i det stora hela.

    Nu återstår det bara att testa Krug 2000, då (i nära framtid, menar jag). Jag har även privatimporterat ett par CdM 2000, som borde dyka upp om någon vecka, men de lär jag nog inte dricka på ett bra tag.

    SvaraRadera
  7. Härligt att du redan provat Selosse Substance. För mig har den champagnen en helt unik stil och det är definitivt inte en stil som passar alla.

    CdM 2000 låter inte dumt...

    SvaraRadera
  8. Jag kan tillägga att den (Selosse Substance) hade några toner som jag upplevde drog åt CdM till. Om man tänker sig någon slags mellanting mellan Selosse Substance och Krug (Vintage) så tycker jag man hamnar ganska nära CdM i stil, vilket inte är så illa.
    Mitt slutliga omdöme om Selosse Substance skulle nog vara någonting i stil med 94-95 (av 100), men med lite mer längd hade den nått 97 utan större problem.

    Annars kan jag säga att jag fått ut mina CdM 2000 nu. Känns riktigt nice.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte att CdM och Substance har särskilt mycket gemensamt annat än att båda är väldigt bra. Visst, båda är kraftfulla blanc de blancs men jag tycker att de har helt olika stil. Det ingår väl ett tjugotal årgångar i Substance vid det här laget och det ger en väldigt speciell karaktär.

    SvaraRadera
  10. Jag håller med, och får nog förtydliga mig, då det där kan ha varit lite märkligt uttryckt från min sida. Det var bara någon enstaka ton som jag tyckte påminde, förmodligen Blanc de Blancs med en lite mognad. På det stora hela var den förstås väldigt olik CdM.

    SvaraRadera