måndag 17 september 2012

Gosset 1999 provad

Igår provade jag Gosset 1999. Jag har bara provat ett glas på Eriks vinbar förut – det här var första gången jag korkade upp en flaska från min egen källare.

Det finns två champagnehus, Gosset och Ruinart, som gör anspråk på att vara Champagnes äldsta och båda har rätt, på sitt sätt. Gosset har sålt vin sedan 1584 vilket gör Gosset till Champagnes äldsta vinsäljande företag men sålde länge enbart stilla viner. Ruinart grundades 1729 men började direkt att sälja champagne och blev därmed det första champagnehuset.

Nåväl, jag har alltid haft ett gott öga till Gosset, främst tack vare deras utmärkta non-vintage. Både Gosset Grande Réserve och Gosset Rosé håller mycket hög kvalitet och klarar lång lagring i källaren. Däremot blev jag besviken på Gosset 1999. Mycket mogna röda äpplen både i doft och smak men det saknas spänst och den känns lite trött. Den passade i och för sig till mat men jag är tveksam till den här årgången av Gosset – kommer den någonsin att vakna till liv? Mitt intryck är att Gosset lyckas med de bra årgångarna (som 1996, till exempel) men att non-vintage-vinerna annars är att föredra. Om det här stämmer så bör nästa bra årgångsvin från Gosset vara 2002:an.

Jag måste också nämna en av mina favoritchampagner: Gosset Celebris Extra Brut Blanc de Blanc. Det är en multi-vintage champagne och lustigt nog en blanc de blancs (Gosset äger bara Pinot Noir-odlingar men köper uppenbarligen in väldigt bra Chardonnay) som får ligga många år i Gossets källare innan den släpps. Det betyder att den är ”färdiglagrad” och utmärkt att dricka direkt.

Nu när jag letat rätt på länkarna till Systembolaget ser jag att oroväckande många viner från Gosset är slut hos importören Divine. Jag hoppas att det bara är tillfälligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar