onsdag 19 september 2012

Dags för höstens första vinauktion

På måndag startar höstens första vinauktion i regi av Systembolaget/Auktionsverket och de 39 första auktionsposterna är champagne. Det är en ovanligt stark uppställning med många intressanta objekt, till att börja med några intressanta 80-talare:

Krug Grande Cuvée från 80-talet
Dom Pérignon 1985 (två poster: den här och den här)
Pol Roger P.R. 1988 (två flaskor)

Det är alltid lite av en chanstagning att köpa så här gamla viner på auktion eftersom man inte vet hur de lagrats, men om ovanstående flaskor lagrats bra så kan de vara helt fantastiska. Krug Grande Cuvée från 80-talet är fullt i klass med årgångs-Krug från samma tid, Dom Pérignon 1985 är den bästa årgång av Dompa jag provat och Pol Roger PR 1988 lär vara väldigt bra. Pol Roger PR är ett årgångsvin som låg mellan Winston Churchill och vanliga årgångsvinet i kvalitet, och 1988 var sista årgången av det här vinet. Jag har inte provat 1988:an men Richard Juhlin ger den högre poäng än (utmärkta) Winston Churchill från samma år!

Det finns flera intressanta 90-talare också, till exempel:
Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum
Salon 1995 (en flaska eller fyra flaskor)
Winston Churchill 1996 (en låda)
Krug 1996

Vilmart Coeur de Cuvée 1992 är en legendarisk årgång av Coeur de Cuvée och en av de bästa champagner som släpptes från den här årgången. Salon 1995 har kommit lite i skymundan av hajpade Salon 1996, men 1995:an är väldigt bra också och utropspriserna är lockande för båda posterna. Winston Churchill 1996 och Krug 1996 är två av de allra bästa champagnerna från 1996, den bästa årgången efter 1988. När 1996:orna släpptes sa vissa att det var den bästa årgången sedan 1928 men sedan har det visat sig att syran är för hög för enklare årgångschampagner och årgången har därför nedvärderats en aning. Det gäller dock inte toppchampagner som Winston Churchill och Krug.

Lycka till på måndag!

9 kommentarer:

  1. Plockar han hem Vilmart-92 ?

    SvaraRadera
  2. själv bjöd jag på Salon-95 som jag tyckte va okej utrop på men blev över-bjuden då jag jobbade när den "klubbades" - surt!

    SvaraRadera
  3. Vad trist. Den gick rätt billigt, tycker jag. Det är en väldigt bra årgång av Salon, klart bättre än exempelvis 1990, 1997 och 1999.

    Men misströsta inte - det har varit en del Salon 1995:or ute på de senaste auktionerna och det dyker kanske upp fler senare i höst.

    SvaraRadera
  4. Johan, blir du gladare av att veta att även jag lade ett skambud på singelflaskan som inte gick hem? :-)

    SvaraRadera
  5. Jo tack! jag ska se till att hålla mig ajour med dem. men vissa slutpriser skrämmer mig väldigt speciellt Krug-90 som jag visserligen inte testat, men som verkar vara ett vin som redan passerat sin topp?

    Tomas får man fråga vad du la för bud då ;)?

    SvaraRadera
  6. Slutpriset på Krug 1990 var helt sjukt men jag tycker inte att det är ett vin som passerat sin topp. För mig är det en mycket bra årgång av Krug.

    SvaraRadera
  7. Mitt bud var 1800 kr (exkl avgifter), vilket var 90% av utrop - det mesta i Stockholm har ju de bevakningspriserna, så det går sällan att vinna på egentliga "skambud". Tyckte mest att jag inte ville se någon annan än jag själv skulle ropa hem den för samma pris som 99:an kostar på SB, jag kände inte att jag måste ha den till varje pris... :-)

    SvaraRadera
  8. Jag la också lite spridda skambud, dock inte på Salon 1995 den här gången.

    SvaraRadera