måndag 6 augusti 2012

Pol Roger 1999

Förra hösten fyndade jag några lådor Pol Roger Brut 1999 magnum hos Fine+Rare Wines. Jag fick dem för knappt 850 kr per magnum (inklusive skatter). Jag tycker att Pol Roger Brut 2002 som finns på Systembolaget för 448 kr är billigt, ja generellt är priserna på Pol Roger låga i Sverige vilket vi tackar importören Ward Wines för. Men att köpa årgångschampagne på magnum från ett av de allra främsta champagnehusen för 850 kr är förstås rena fyndet.

Jag korkade upp den första för ett par veckor sedan och nummer två ryker nog i morgon. Den är packad av citrusfrukter, inte minst mandariner, och både doft och smak domineras av Chardonnay just nu, trots att den innehåller 60% Pinot Noir. Det finns inga mognadstoner alls, åtminstone inte på magnum, så det här kan bli en långlivad champagne. En bra påminnelse om hur bra årgångschampagner från pålitliga hus som Pol Roger och Roederer är.

3 kommentarer:

  1. Hej o grattis till trevlig blogg!

    Ja en Pol Mg-99 för mindre än 1´ låter otroligt! Men när jag ser på deras sida så verkar fynden utebli. Jag dricker gärna mogen ch. men har inte så mycket äldre än enstaka 80-talare kvar. jag tycker det finns en viss svårighet att välja det "rätta" tilltugget då jag tar fram en flaska för att dricka. Det blir oftast ngn fiskrätt med någorlunda kraftig men mild sås. Små krustader/bruchetta med svampfyllning eller mild skaldjur kan också funka. Det skulle var intressant att höra lite mer om dina matkombinationer till ch. .Det är ju då stor skillnad på mogen eller ung ch. För övrigt har jag blivit rätt besviken på de ganska okända producenternas ch. trots att årgången skulle ha varit fantastisk (1990, 1996). Det verkar som om det inte finns så många fler bra producenter man kan lita på än de etablerade. Jag har ju förstås inte den erfarenheter du har, men Henriot synes ha mycket "kvalité för pengarna".
    hälsningar
    Lennart

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart!
    Tack för dina värmande ord. Jag handlar en hel del på Fine+Rare och jag har en Account Manager som brukar maila mig och tipsa om bra köp. Annars hade jag nog missat Pol Roger 1999:orna.

    Champagne passar som du redan upptäckt utmärkt till mat. En av mina favoriträtter till champagne är risotto med smörstekta pilgrimsmusslor. Fungerar utmärkt med mogen champagne. Annars är ju foie gras en klassiker - det är något jag och mina champagnevänner har som tilltugg. Jag vill också tipsa om Brillat-savarin - en helt underbar ost att äta till champagne.

    Jag håller helt med om dina erfarenheter av 1990 och 1996. Problemet med 1996 är den höga syran som behöver balanseras upp av massor av frukt - något som ofta saknas hos lite enklare producenter. 1990 är för mig en spretig och överskattad årgång som många misslyckades med. Jag kan varmt rekommendera 2002; den verkar alla ha lyckats med.

    Och ja, Henriot är ett mycket imponerande hus som gör bra viner över hela linjen.

    SvaraRadera
  3. Lennart, nu finns Pol Roger 1999 på magnum att köpa för bara 440 pund per låda (6 magnum) hos Farr Vintners. Inklusive 20% VAT motsvarar det cirka 820 kr/magnum. Fynd!

    SvaraRadera