onsdag 6 juni 2012

Juniauktionens champagner

På måndag startar vårens sista vinauktion och i vanlig ordning börjar man med champagnerna. Det är en rätt trevlig samling champagner¨med ovanligt många äldre årgångar. Det finns hela femton poster som är från årgång 1986 eller äldre. Det är alltid riskabelt att köpa så gamla champagner på auktion eftersom man inte har en aning om hur de lagrats. ”Stored in private cellar” brukar Stadsauktion skriva men det hade varit mer ärligt att skriva ”Storage conditions unknown”.

Av de lite yngre champagnerna är Comtes 1995 och Dom Pérignon 1995 bra champagner. 1995 är en lite underskattad årgång som kommit i skuggan av hajpade 1996. Jag håller dem ungefär likvärdiga och utropspriset på Comtes 1995:orna (2000 kr för två) är mycket lågt. Bollinger Grande Année 1996 är en väldigt bra årgång av GA och den finns både som magnum och låda (sex flaskor). Lite väl höga utropspris på båda kanske men det är en väldigt bra champagne.

Avslutningsvis några poster som jag vill varna för:
1996 Dom Pérignon Side by Side
Dom Ruinart 1996 + Ruinart 1996
Dom Pérignon 1999
Dom Pérignon 2000

Dom Pérignon Side by Side är en vanlig Dompa 1996 och en Oenothèque 1996 tillsammans i en snygg låda. Om någon vill köpa en present till mig så är det ett utmärkt val, men den finns i Systembolagets beställningssortiment betydligt billigare än utropspris (och avgift) så jag begriper inte att Systembolagets värderare kan sätta ett så högt utropspris. Den blandade Ruinart-lotten vill jag också varna för; Dom Ruinart 1996 är bra men vanliga årgångs-Ruinart är en högst ordinär champagne, klart sämre än årgångsvinerna från till exempel Roederer och Pol Roger. Redan nu är budet alldeles för högt för den här lotten. Avslutningsvis vill jag varna för Dompa 99 och 00. Det är två svaga årgångar av Dom Pérignon.

2 kommentarer:

  1. Vad säger experten om Pol Roger BdB 1985?
    ska vell vara en skaplig årgång?
    Jag gillar PR BdB överlag, men har inte testat någon äldre än 15år tidigare

    SvaraRadera
  2. Allt Pol Roger gör är bra så den kan vara hur bra som helst. Om den är i bra skick så är utropspriset rena fyndet!

    Jag har inte provat just den årgången av Blanc de Chardonnay, men jag har provat Winston Churchill 1985 och det är en av de bästa Winston Churchill jag druckit.

    SvaraRadera